Uutinen - 03.12.2018 klo 13.44
Tapahtuma

Työntekijän oikeudet pinnalla - Maailmanjärjestö ITUCin kongressi koolla Tanskassa

Ihmisarvoinen työ, ihmisoikeudet ja demokratia ovat keskiössä maailmanjärjestön ITUCin kongressissa Tanskassa 2.-7.12, jossa myös suomalainen ammattiyhdistysliike on vahvasti edustettuna.

Palkansaajajärjestöjen maailmanlaajuinen kattojärjestö ITUC (International Trade Union Confederation ITUC) edustaa 207 miljoonaa työntekijää ympäri maailmaa 163 eri maassa. Suomesta ITUCin jäseninä ovat kaikki kolme keskusjärjestöä SAK, STTK ja AKAVA.

PAMin kansainvälisen järjestötyön asiantuntija Mari Taivainen kertoo, että Tanskan kongressissa kiinnitetään tänä vuonna erityistä huomiota ihmisoikeuksiin.

”Ihmisoikeudet kattavat myös työntekijän oikeuden järjestäytyä, neuvotella kollektiivisesti ja liittyä liittoon. Nämä oikeudet eivät edelleenkään ole itsestäänselvyyksiä monille ympäri maapalloa”, Taivainen toteaa ja jatkaa

”Ammattiliitot ovat paikallisia, joten on todella tärkeää, että niin sektoriliitoilla kuin keskusjärjestöilläkin on omat maailmanliitot, koska ne voivat paremmin toimia vastavoimana esimerkiksi monikansallisille jättiyrityksille tai joka puolella päätään nostavalle oikeistopopulismille. Maailmanliitot toimivat työntekijöiden äänenä globaalitasolla.”

Aihe on tärkeä, koska valtasuhteet ovat muuttumassa maapallolla.

”Ay-liikkeessä ihmisoikeuskysymykset linkittyvät myös yritysvastuukysymyksiin, jotka ovat vahvasti pinnalla maailmanlaajuisessa keskustelussa monikansallisten työnantajien, kuten H&Mn, IKEAn, Teleperformancen tai vaikkapa Amazonin toimintatapoihin liittyen”, Taivainen kertoo.

Työntekijöiden etuja voidaan valvoa maailmanlaajuisesti

Maailmaanlaajuisesti on olemassa hyviä keinoja, joilla valvotaan työntekijöiden oikeuksia. Näitä keinoja kansainvälinen ay-liike on ollut kehittämässä ja toteuttamassa ympäri maailmaa. Esimerkkeinä näistä hyvistä ja työntekijöiden asemaa parantavista sopimuksista Taivainen nostaa esille monikansallisten yritysten työntekijöiden allianssit sekä erilaiset globaalit puitesopimukset, joissa sovitaan perussäännöistä koko yrityksen toimintatavoissa ympäri maailmaa.

”Puitesopimukset voivat esimerkiksi tarkoittaa sitä, että globaalisti toimiva yritys tunnustaa ammattiyhdistysliikkeen neuvottelukumppaniksi, jolloin työntekijöiden järjestäytyminen on turvallista jokaiselle työntekijälle, työskentelee hän sitten Euroopassa tai Aasiassa. Allianssien kautta sen sijaan saamme vertailutietoa siitä, miten yritys saattaa toimia ihan eri pelisäännöillä eri maissa”, hän kertoo.

Kun maapallo pienenee entisestään, monikansalliset yritykset kasvavat isoimmiksi. Taivaisen mukaan työntekijöiden kansainvälinen yhteistyö nousee entistä merkittävämpään rooliin.

”Työntekijöiden kansainvälinen yhteistyö on kasvusuunnassa. Olemme riippuvaissuhteessa toisiimme. Meidän pitää vaihtaa tietoa ja hyviä käytäntöjä sekä vahvistaa yhteistyömme muotoja. Näin vahvistamme työntekijöiden oikeuksia ja koko maailmanlaajuista ammattiyhdistysliikettä ja taisteluamme työntekijöiden aseman parantamiseksi, Taivainen päättää.

ITUCin Tanskan kongressissa pamilaisten ääni kuulu vahvasti, koska mukana SAK:n delegaatiossa Suomesta on myös PAMin puheenjohtaja Ann Selin. Lisäksi mukana ovat JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, Teollisuusliiton 2. varapuheenjohtaja Heli Puura, Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi sekä SAK:sta puheenjohtaja Jarkko Eloranta, johtaja Annika Rönni-Sällinen, kansainvälisten asioiden päällikkö Pekka Ristelä sekä järjestöasiantuntija Jussi Kukkola.
Kokousta voi seurata sosiaalisessa mediassa #ITUC18

Kokoustunnelmia Tanskasta:

Lue myös: Maailman ay-väki kokoontuu Tanskassa (SAK 3.12.2018)

ITUC pähkinänkuoressa

• jäseninä 331 kansallista keskusjärjestöä (kuten SAK), 163 maassa
  • ITUCin jäsenjärjestöt edustavat yhteensä 207 miljoonaa palkansaajaa
  • edustaa maailman ammattiyhdistysliikettä suhteessa maailmanpankkiin
  • johtaa työntekijäryhmän toimintaa kansainvälisessä työjärjestö ILO:ssa