Uutinen - 21.01.2019 klo 12.32
Nuoret

Kesätyöt ovat nyt jo haussa – vinkkejä työnhakuun

Hyödynnä sosiaalista mediaa työnhaussa. Työpaikkoja ei kannata etsiä pelkästään perinteisistä kanavista. Kuva: GettyImages.

Monet kesätyöpaikat tulevat hakuun vuoden alussa. Nopeimmat varmistavat työpaikkansa jo nyt, mutta kärsivällinen hakija voi löytää töitä vielä kesälläkin. Palvelualoilla on runsaasti kesätöitä tarjolla – alla parhaat vinkit työnhakuun.

Kesätyö antaa arvokasta kokemusta työelämästä, jonka kautta voi työllistyä tulevaisuudessa kokoaikaisesti tai osa-aikaisesti esimerkiksi opiskelujen aikana. Kesätyön kautta saat käsityksen siitä, mille alalle voisit tulevaisuudessa suunnata. Samalla kun opit uutta, voit myös luoda tulevaisuuden kannalta tärkeitä verkostoja. Kaikesta työkokemuksesta on siis hyötyä!

Palvelualoilla on tarjolla runsaasti kesätyöpaikkoja, esimerkiksi kaupan, kiinteistöalan sekä ravintola-alan työpaikat houkuttelevat nuoria määräaikaisiin töihin. Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja niin ikään suurin kesätöiden tarjoaja nuorille. Kaupan liitto arvioi, että kaupan alalla työskentelee joka kesä arviolta 25 000 nuorta.

”Koko kiinteistöpalvelualan toimiala tarjoaa ennusteiden mukaan tulevana kesänä jopa 10 000 kesätyöpaikkaa”, kertoo Tiia Brax, Kiinteistötyönantajien elinkeinopoliittinen asiantuntija.

Myös Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n arvion mukaan, matkailu- ja ravintola-alalla on kesätöissä noin 10 000 työntekijää.

Vinkkejä työnhakuun:

1. Hyödynnä sosiaalista mediaa työnhaussa. Työpaikkoja ei kannata etsiä pelkästään perinteisistä kanavista kuten lehdistä, TE-toimiston tai Oikotien verkkosivuilta, vaan myös sosiaalisesta mediasta esimerkiksi #rekry #kesäduuni #kesätyö -hashtageilla.

2. PAMin duunitorissa voit tarkastella palvelualojen vapaita työpaikkoja keskitetysti erilaisten hakuehtojen kautta.

3. Tiedustele myös kavereiltasi, mistä he ovat löytäneet kesätöitä.

4. Seuraa itseäsi kiinnostavien työnantajien omia viestintäkanavia, kuten verkkosivuja ja sosiaalisen median tilejä. Lidl Suomi hakee parasta aikaa jopa Tinderissä kesätyöntekijöitä.

5. Vastuullinen kesäduuni –kampanjassa on tänä vuonna mukana 497 työnantajaa, jotka sitoutuvat vastuullisen kesätyön periaatteisiin. Tämä takaa hyvän kesätyökokemuksen niin työntekijälle kuin työnantajallekin. Työnantajien seassa löytyvät esimerkiksi S-ryhmä, Lassila & Tikanoja, ISS Palvelut Oy, Lidl Suomi, Scandic Hotels Oy, Sol Palvelut ja Securitas Oy ym. Tutustu työnantajiin ja työmahdollisuuksiin täältä.

6. Useille palvelualoille on sovittu myös erillinen Tutustu ja tienaa -kesäharjoitteluohjelma koululaisille. Kesäharjoitteluohjelman tavoitteena on helpottaa koululaisten mahdollisuuksia päästä tutustumaan yrityksiin ja työelämään, työelämän pelisääntöihin ja työtehtäviin. PAM on solminut sopimukset kesäharjoitteluohjelmasta kaupan, apteekin, matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palvelujen sekä kiinteistöpalvelujen työnantajaliittojen kanssa. Jos olet koululainen, tutustu kesäharjoitteluohjelmiin täältä.

7. Lue työpaikkailmoitus huolella ja korosta hakemuksessa tehtävän kannalta oleellista osaamistasi. Kun laadit työhakemuksen, tavoitteena on, että pääset haastatteluun. Hakemuksen lisäksi työnantaja yleensä toivoo CV:n, eli ansioluettelon. Jos sinut pyydetään haastatteluun, valmistaudu siihen huolellisesti ja ota etukäteen selvää työtehtävästä sekä työnantajasta vaikkapa verkkosivujen avulla.

8. Muista pyytää työsopimus kirjallisena, kun työpaikka on varmistunut. Kirjallinen työsopimus on aina parempi kuin suullinen. Työsopimusta ei saa solmia heikoimmin ehdoin (esim. palkka tai työajat) kuin mitä työehtosopimuksessa on sovittu. Tarkista siis työnantajalta, mitä työehtosopimusta työpaikalla noudatetaan. Katso video työsopimuksen merkityksestä täältä. HUOM! Alle 18-vuotiaan kesätyöntekijän työehdot eroavat muista, joten tutustu nuorten työntekijöiden erityissäännöksiin täältä.

9. Muista, että voit myös liittyä PAMin jäseneksi, jos teet opiskelujesi ohella töitä, ja kun olet kesätöissä! Liittymällä PAMin jäseneksi saat ilmaista neuvontaa työsuhteeseesi liittyvissä kysymyksissä, muut liiton palvelut sekä edut. Lisäksi kerrytät itsellesi työssäoloehtoa ansiosidonnaista päivärahaa varten, jos joskus jäisit työttömäksi. Työssäoloehtoa kerryttää jokainen työviikko, jona olet työskennellyt vähintään 18 tuntia.

10. Mietityttääkö jokin asia? Jos olet ensimmäistä kertaa menossa palvelualoille töihin, olemme keränneet tietopaketin juuri sinua varten ja se löytyy täältä. PAMin Wikistä löydät myös tietoa pamilaisista työelämän aiheista.
    Maksuton kesäduunari-info palvelee jälleen toukokuusta alkaen 2019. Tutustu kesäduunari-sivustoon, josta löytyy neuvoja ja ohjeita, esimerkiksi usein kysytyt kysymykset ja vastaukset.

Lähteet: PAMin wiki-kortit, Kesäduunari, Kiinteistötyönantajat ja MaRa ry.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani