Artikkeli - 17.01.2019 klo 12.07
Politiikka

Palvelualojen edistämisohjelmasta vauhtia muun muassa matkailuun

"Matkailu ja palvelualat ovat tulevan hallituksen iso kysymys", povaa PAMin yhteiskuntasuhteiden vastaava Elena Gorschkow. Kuva: Eeva Anundi

Yksi PAMin eduskuntavaalitavoitteista on luoda Suomeen Palvelualojen kansallinen edistämisohjelma yhdessä muiden sidosryhmien kanssa. Yhteiskuntasuhteiden vastaava Elena Gorschkow kertoo, miksi palvelualat ovat oivia vauhdittamaan taloutta.

”Taantumasta huolimatta palvelualat ovat pitäneet työllisyyttä yllä. Suomi jatkaa kaupungistumistaan ja sinne, minne ihmiset muuttavat, syntyy myös palveluita”, sanoo PAMin yhteiskuntasuhteiden vastaava Elena Gorschkow.

Palvelualat kuitenkin usein jäävät elinkeinopolitiikkaa kehitettäessä sinänsä tärkeän vientiteollisuuden varjoon. Miten palvelualoja siis pitäisi kehittää?

”Paljon puhutaan työntekijöiden ja työpaikkojen kohtaanto-ongelmista, mutta pitäisi ottaa huomioon kokonaisuus. Jos puhutaan siitä, että ihmiset eivät muuta esimerkiksi pääkaupunkiseudulta Pohjois-Suomeen, voi olla niinkin, että pienillä kasvupaikkakunnilla ei ole riittävästi sopivia asuntoja eikä sinne ole helppo liikkua. Pitäisi miettiä laajemmin rakenteita, jotka mahdollistavat palvelujen kehittymisen.

On myös tärkeää varmistaa, että palveluiden taso pysyisi korkealla — sellaisina, että asiakas haluaisi tulla toistekin. Esimerkiksi matkailun kannalta lapsiperheille on tärkeää, että Lapissa on se Joulupukki, mutta pitää miettiä myös, mitä muuta ympärille voisi rakentaa ja miten ideoita voisi jalostaa. Islanti on tästä hyvä esimerkki: he ovat jatkojalostaneet palveluitaan määrätietoisella brändin ja elinkeinojen kehittämistyöllä.”

Miksi matkailu on nostettu ohjelmassa kärkeen?

”Palvelualojen edistämisohjelman kärkeen on nostettu matkailu jo siitäkin syystä, että matkailu tuottaa Suomeen merkittäviä vientituloja. Ala kasvaa tällä hetkellä 3-4 % vuodessa. Ja toisin kuin monilla muilla aloilla, matkailualan työpaikat eivät siirry pois maasta.”

Mitä palvelualojen edistämisohjelmalle tehdään jatkossa?

”Matkailu ja palvelualat ovat tulevan hallituksen iso kysymys. Haluamme tehdä ohjelmaa yhdessä työnantajajärjestöjen sekä muiden toimijoiden kanssa ja pyrimme perustamaan kolmikantaryhmän miettimään tätä eteenpäin.
Palvelualojen vauhdittamiseksi vaaditaan useita toimijoita mukaan.”

Kuka: Elena Gorschkow, PAMin yhteiskuntasuhteiden vastaava.
Ikä: 42.
Aiempi työkokemus: Työskennellyt aiemmin muun muassa Tradenomiliitto TRALissa sekä Suomen ylioppilaskuntien liitossa. Säännöllinen kommentaattori myös Ylen Aamu tv:n keskusteluohjelmassa Jälkipörssissä.
Harrastukset: Lukeminen ja liikkuminen, minkä lapsiperheen arjessa ehtii.
Mieluisin matkustuspaikka Suomessa: Uusi Valamo Heinävedellä. Ihana paikka rauhoittumiseen.

Teksti: Lotta Jokinen