Artikkeli - 11.01.2019 klo 10.31
Liittokokous

PAMin liittovaalit käydään ensimmäistä kertaa vain verkossa

Ville Hiltunen odottaa mielenkiinnolla, miten ensimmäiset kokonaan sähköiset vaalit PAMissa sujuvat. Kuva: Eeva Anundi

PAMin tulevissa liittovaaleissa äänestys tapahtuu sähköisesti. Palvelua, jossa ehdokkaat ilmoittautuvat ja jäsenet voivat äänestää, on rakennettu jo kesästä saakka.

PAMin tulevan kesän liittokokouksen edustajat valitaan nyt ensimmäistä kertaa puhtaasti sähköisellä vaalilla – kirjepostin aika on takana. PAMin vaalityöryhmä on rakentanut järjestelmää jo viime kesästä asti yhdessä palvelun tarjoavan Edita Priman kanssa.

”Tärkein työ on aina esivalmistelu, jota tehdään yhdessä vaalityöryhmän kanssa. Mietitään, mitä ominaisuuksia palvelussa pitää olla, mitä tietoja ehdokkailta kysytään ja miten tiedot aikanaan sivuilla esitetään. Myös sivujen ulkoasua suunnitellaan. Jo elokuussa piti pitkälti nähdä, miltä lopputuloksen pitää maaliskuussa näyttää”, kertoo asiakkuuspäällikkö Ville Hiltunen Edita Primalta.

Vaalien ehdokkaat ilmoittautuvat saman verkkopalvelun kautta, jossa äänestys maalis-huhtikuussa tapahtuu. Ehdokkaita oli vuodenvaihteessa lähes 1000, ja ammattiosastojen ehdokasasettelukokouksissa on vielä mahdollista liittyä joukkoon. Samasta paikasta tulee aikanaan löytymään myös ehdokasgalleria, jonka avulla äänestäjä voi hakea ja vertailla ehdokkaita.

Edita Prima on järjestänyt sähköisiä vaaleja vuodesta 2012, viime aikoina myös muutamille ammattiliitoille, joista PAM on suurin. Vuosien varrella rakennettua palvelua on nyt viilattu PAMin tarpeisiin ja myös sen ulkoista ilmettä on uudistettu, Hiltunen kertoo.

”Itse äänestäminen on hyvin yksinkertaista. Sinne tunnistaudutaan, jotta kukaan ei esimerkiksi voi äänestää useampaan kertaan, ja sitten voi joko syöttää äänestysnumeron suoraan tai eri tavoilla etsiä haluamansa ehdokkaan. Se toimii muutamalla klikkauksella. Kannustan käyttämään ehdokasgalleriaa, sillä siellä saa helposti etsittyä mieleisiään ehdokkaita ja voi tutustua heihin”, Hiltunen päättää.

Lisää tietoa vaaleista ja liittokokouksesta PAMin sivujen liittokokousosiossa. Äänestysaika on 25.3.–8.4.