Uutinen - 23.01.2019 klo 12.39
Alkoholipolitiikka

Tutkimus: Alkoholia tuodaan edelleen Suomeen, suurtuojat tuovat aiempaa suuremman osan alkoholijuomista

Pimeä alkoholikauppa ei hyödytä yrityksiä eikä yhteiskuntaa vaan lisää harmaata taloutta. Kuva: Eeva Anundi

Palvelualojen työntekijöiden kannalta kuluneella hallituskaudella eduskunnassa tehdyt päätökset alkoholilain kokonaisuudistuksesta ja veronkorotuksista eivät ohjaa alkoholinkulutusta ravintoloihin.

PAM on ollut mukana tilaamassa tutkimusta, jossa on selvitetty sitä, kuinka paljon laivamatkustajat tuovat alkoholia Viron matkoiltaan.

PAMin elinkeinopoliittisen asiantuntija Katri Jakosuon mielestä on syytä olla huolissaan siitä, että ulkomalta tuodaan yhä alkoholia sen halvemman hinnan vuoksi.

”Kaiken lisäksi nähtävillä tutkimustuloksissa on se, että alkoholin matkustajatuonti on yhä enemmän ammattimaista suurtuontia. Se ei ole hyvä asia. On hyvin todennäköistä, että osa näistä lasteista päätyy muualle kuin matkustajan omaan käyttöön. Tätä tukee myös jäsenkyselymme tulokset, joissa osa vastaajista kertoi törmänneensä matkustajatuontina tuotujen tuotteiden myyntiin asiakkaille”, Jakosuo toteaa ja jatkaa

Harmaa talous haittaa alan työllisyyttä

”Lisäksi harmaa talous haittaa myös alan työllisyyttä. Monissa alan yrityksissä alkoholimyynnillä on merkittävä osa taloudelliseen menestykseen ja tätä kautta yhteys työpaikkojen määrään.”

Erityisesti matkailu- ja ravintola-alan työllisyyden ja työntekijöiden työpaikkojen säilymisen kannalta on tärkeää, että yritysten toimintaedellytykset alalla pysyvät kunnossa.

Alkoholilakiin vuoden 2019 tehdyt veronkorotukset heikentävät tilannetta entisestään ja siirtävät todennäköisesti verotuloja Suomen ulkopuolelle.

”Jos kuluttajat käyttävät haluamansa alkoholiannoksensa muualla kuin ravintoloissa, sillä on väistämättä vaikutuksia alan työllisyyteen. Puhumattakaan siitä, että pimeä alkoholikauppa ei hyödytä yrityksiä eikä yhteiskuntaa vaan lisää harmaata taloutta, Jakosuo toteaa.

Lue lisää: Suomalaiset matkailijat Virossa -tutkimus. Tilaajat: Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa, Palvelualojen ammattiliitto PAMin, Suomen alkoholijuomakauppayhdistys SAJK ja Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry:n.