Uutinen - 01.02.2019 klo 15.59
Yhteistoiminta

HalpaHalli aloitti yt-neuvottelut – uhkaa sunnuntaityöstä kieltäytyviä mahdollisella irtisanomisella

HalpaHallin kotikaupunki on Kokkola. Kuva: PAMin arkisto/Päivi Karjalainen

HalpaHalli-ketju käynnisti perjantaina yt-neuvottelut, joiden piirissä on aukiolojen laajentumisen yhteydessä sunnuntai- tai kassatyöstä kieltäytyneitä. PAMin mukaan sunnuntaityöstä kieltäytyminen ei ole lainmukainen peruste irtisanomiselle.

Kauppaketju HalpaHalli aloitti perjantaina yt-neuvottelut, jotka koskevat lähinnä sellaisia työntekijöitä, jotka eivät ole antaneet suostumusta sunnuntaityöhön sen jälkeen kun ketju laajensi aukiolojaan sunnuntaipäiville. Heitä on yli tuhannen työntekijän yrityksessä 5.

PAMin Pohjanmaan ja Keski-Suomen aluepäällikön Marja Salmivuoren mukaan liitto seuraa tilannetta, ja jos yritys aikoisi irtisanoa työntekijöitä lainvastaisin perustein, tapaukset täytyisi riitauttaa. Hän myös kummastelee, miksi yt-neuvottelukutsussa ei ollut esillä muita vaihtoehtoja toimenpiteiksi kuin mahdollinen irtisanominen. PAMin tulkinta on, että sunnuntaityöstä kieltäytyminen ei ole lainmukainen peruste irtisanomiselle.

HalpaHalli Oy:n henkilöstöjohtaja Janne Syri kertoi aiemmin Taloussanomille, että "sunnuntaityö ja pidennetyt aukioloajat aiheuttavat sen, että myyjän tehtäviin meidän myymälöiden kokoluokassa kuuluu myös kassatyö". Tämän linjauksen myötä kymmenkunta työntekijää lisää on yt-neuvottelujen piirissä.

Salmivuoren saamien tietojen mukaan tässä joukossa olisi myös työntekijöitä, joilla on lääkärin lausunto siitä, että he eivät sovellu kassatyöhön.

Aiemman historiansa ajan liikkeet kiinni pitänyt HalpaHalli laajensi aukiolojaan viime vuoden marraskuussa.