Artikkeli - 25.02.2019 klo 11.00
Työehtosopimusneuvottelut

Junaemäntien palkoista neuvotellaan tänään junassa

Neuvotteluvaunussa Pauliina Latosaari, Janne Kiiskinen, Jaakko Rantala, Sirpa Moilanen, Raimo Hoikkala ja Kimmo Vanhala. Kuva: Liisa Takala

Avecran junapalvelutyöntekijöiden palkoista neuvotellaan junan neuvotteluvaunussa matkalla Helsingistä Tampereelle ja takaisin.

Ruutuvihot, läppärit ja junapalvelutyöntekijöiden työehtosopimus on kaivettu esille neuvotteluvaunun pöydille. Sitten ollaankin jo liikkeellä.

Avecran junapalvelutyöntekijöiden palkoista aloitettiin tänään neuvottelemaan Intercity-junassa, joka lähti aamulla Helsingistä Tampereelle. Takaisin tullaan toisella junalla, joka on Helsingissä kahden aikaan. Työehtosopimus on muuten sovittu, ja nyt neuvotellaan ainoastaan palkoista. Työnantajaliitto MaRan lakimies Janne Kiiskinen arvioi lähtiessä, että kustannusvaikutusten laskeminen on helpompaa, kun sopimuksen liikkuvia osia on vähemmän. Palkat on määrä sopia toukokuun alusta maaliskuun loppuun 2020.

Alkumatkan hyvää tunnelmaa selittänee osin tämä Avecran henkilöstöpäällikkö Jaakko Rantalan pohdinta ennen Tikkurilan asemaa:

"Asiakasmäärät ovat kasvaneet mukavasti, ja myös henkilökuntaa on palkattu viime vuonna lisää", Rantala sanoo.

Junapalvelutyöntekijöitä on noin kolme sataa, ja heistä osa työskentelee varastoissa. Avecra on nykyään täysin VR:n omistama tytäryhtiö.

"Organisaatioita on tiivistetty niin, että junapalvelutyöntekijöillä ja konduktööreillä on junissa sama esimies",  Rantala kertoo.

Neuvottelut ovat poikkeukselliset sikäli, että aiemmin osapuolet ovat tavanneet jomman kumman liiton toimistossa.

Matkalla ovat mukana myös Avecrasta pääluottamusmies Kimmo Vanhala, PAMin sopimusasiantuntijat Sirpa Moilanen ja Raimo Hoikkala sekä MaRan lakimies Pauliina Latosaari.

Juttua täydennetty nimellä klo 15.28