Uutinen - 28.02.2019 klo 14.15
Työhyvinvointi

Monikielisyys on valttia kansainvälisessä hotelliympäristössä

Radisson Blue Plazassa työskentelee 17 eri kansallisuuttaa. Yhteinen työmotto on, että työpaikalla saa pitää hauskaa. Vasemmalta oikealle: Mangesh Vaidya, Simone Klimpel-Koskela, Poanam Gurung, Samuel Asoro, Imelda Arcangel-Campita, Diana Mataite, Helinä Winton ja Nadja Polo-Cotogno. Kuva: Emilia Kangasluoma.

Simone Klimpel-Koskela toimii pamilaisena luottamusmiehenä kolmatta vuotta arvokkaassa hotelli Radisson Blu Plazassa. Hänen työyhteisöstä löytyy työntekijöitä monesta eri maasta, ja yhteinen sävel on löytynyt avoimen keskustelukulttuurin avulla.

”Tämä on vähän keskivertotyöpaikkaa kovaäänisempi työyhteisö Suomessa”, arvioi Simone Klimpel-Koskela kansainvälistä työpaikkaansa Helsingin sydämessä.

”Olemme kaikki hyvin erilaisia ihmisinä, mutta meillä ei ole koskaan tylsää. Pyrimme pitämään hauskaa myös töissä. Osa työtämme on keskustella asiakkaiden kanssa ja olla heitä varten. Myös asiakkaat pitävät tästä kansainvälisestä tunnelmasta, joka työpaikallemme on luotu.”

Englannin kielen osaaminen on edellytys kansainvälisessä työympäristössä työskentelylle, sillä englanti on usein toinen työkieli suomen kielen ohella. Tällä hetkellä hotellin siivous- ja ravintolatyötehtävissä työskentelee arvioilta 17 eri kansallisuutta edustavaa työntekijää.

Ongelmat ratkaistaan puhumalla

Klimpel-Koskelan mukaan avain hyvään työilmapiiriin on se, että toisia halutaan ymmärtää ja kaikkia kohdellaan samanarvoisesti.
”Riidoilta ei kuitenkaan voi välttyä, mutta se ei johdu kansallisuuksista vaan usein pelkästään väärinkäsityksistä. Täällä on tapana selvittää ongelmat nopeasti. Sekin auttaa, ettei asia jää vaivaamaan”, hän sanoo.

Simone Klimpel-Koskela on itse kotoisin Saksasta, ja saksalaisena hän mielellään lähtee heti ratkaisemaan pulmatilanteita. Työpaikalla hän on saanut lempinimen ”emäntä”, koska hän on aina ollut hyvä neuvomaan ja hoitamaan asioita.

”Kun huomaan että jotain on meneillään, niin siihen kannattaa tarttua mahdollisimman nopeasti. Jos työntekijöiden välillä on esimerkiksi riitatilanne, niin he saattavat ratkaista sen keskenään, tai sitten luottamusmiehen välityksellä. Kuuntelen ja olen aina käytettävissä. Erittäin harvoin esimies on ollut mukana, vaan tilanteet on saatu porukalla hoidettua. Puhumalla asiat ratkaistaan.”

Klimpel-Koskela ehti olla ainoastaan yhdessä työpaikassa Suomessa, ennen kuin pääsi vuokratyöntekijänä Radisson Blu Plazaan vuonna 2011. Vakinainen pesti hotellin ravintolassa kolmen kuukauden jälkeen tuntui lottovoitolta. Hän viihtyy työssään, ja sen näkee.

”Kun tulin Saksasta Suomeen 10 vuotta sitten, niin minulta kysyttiin usein, miten olet oppinut suomen kielen. Kerroin, että asun maalla ja siellä oli pakko oppia kieltä. En osaa vielä kirjoittaa kovin hyvin suomeksi, mutta tulen toimeen ja se on pääasia."

Kun ihminen on avoin uusille asioille ja ihmisille, elämä helpottuu Klimpel-Koskelan mukaan. Hän on pohtinut paljon viime aikoina kiusaamista työelämässä, erityisesti työkavereiden välillä. Mistä se syntyy ja miksi?

”Kiusaaminen johtunee kateellisuudesta, ja siitä, että ihminen ei hyväksy itseään sellaisena kuin hän on. Jos hän olisi itse avoimempi moneen asiaan, tasapaino löytyisi sitä kautta. Jos elät sitä elämää mitä haluat ja olet tasapainossa, sinun ei tarvitse kiusata toisia. Jos jokainen tekisi näin, niin ei työpaikoillakaan olisi kiusaamista”, hän toteaa.
Tämänkin takia hän on tyytyväinen, että hänen omalla työpaikallaan on nollatoleranssi häirintään ja kiusaamiseen.

Klimpel-Koskela pitää myös tärkeänä, että luottamusta on työkavereiden lisäksi myös esimiehen ja työntekijöiden välillä.
”Siltoja rakennetaan yhdessä. Avoin ja keskusteleva työyhteisö voi hyvin. Yhdessä teemme työarjesta parempaa.”

Luottamusmies puhuu sujuvasti viittä eri kieltä. Hänen mukaan hotellin asiakaskunta arvostaa juuri monikielisyyttä ja työntekijöiltä pienetkin small-talkit sujuvat luontevasti eri kielillä hotellin käytävillä, ravintolassa tai vastaanotossa.

”Asiakkaat tulevat hyvälle tuulelle, kun työntekijät tervehtivät heitä omalla äidinkielellään tai osaavat neuvoa heitä vaikkapa suahiliksi tai japaniksi. Se on palvelua parhaimmillaan”, Simone Klimpel-Koskela sanoo.

Monikielisyys on siis hotellialalla valttia. Niitä, jotka arastelevat monikielisyyttä työpaikoilla, luottamusmies muistuttaa oman työpaikkansa kokemuksista:

”Opimme paljon toistemme kulttuureista, ja jokainen tuo mukanaan uusia ajatuksia. Näkisin, että erilaisuus on rikkaus. Uskallan myös väittää, että olemme ehkä myös keskivertosuomalaista avoimempia”.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani