Artikkeli - 04.02.2019 klo 14.03
Toimeentulo

"Olemme lomamme ansainneet" – siistijät eivät halua olla kilpailutuksessa pelinappuloita Kokkolassa

SOLin siivoojat ovat yhtä mieltä siitä, että kilpailutuksessa ei saa heikentää työntekijöiden työehtoja. Kuva: Päivi Karjalainen

SOL Palvelujen siivoustyön ammattilaisia huolettaa palavatko ansaitut lomat ja putoaako palkka. Siistijät vaativat nyt työsuhde-etujen turvaamista kilpailutuksessa.

Keltatakkiset naiset asettuvat ryhmäkuvaan matalassa aulatilassa. Kuuluu naurua.

”Kaikki haluamme samaa asiaa: että omat edut säilyvät. Meillä on talon pienin palkka, ei sitä ole enää varaa pienentää”, eräs näistä SOL Palveluiden työntekijöistä sanoo.

Ollaan Kokkolassa, Keski-Pohjanmaan keskussairaalan alakerrassa siivouskeskuksen aulassa. Yksi puhuu, toinen jatkaa ajatusta. Puheensorina täyttää aulan.

Sairaala kilpailuttaa tänä keväänä siivous- ja sairaala-apulaistehtävät, joissa SOLin sopimus päättyy vuoden lopussa. Usein työntekijät tyytyvät kärsimään kilpailutuksen tuoman epävarmuuden nahoissaan, mutta täällä siistijät ovat kirjoittaneet tiukan kannanoton sairaalan johdolle. He vaativat, että kilpailutuksen tulos ei perustu siivoojien työsuhde-etujen heikentämiseen.

Marika Puumala on sairaalan uusia siistijöitä, mutta toiset ovat olleet näissä töissä jo 30 vuotta. Kuva: Päivi Karjalainen

Joku korostaa, että he eivät puhu minkään firman puolesta eikä sairaalaa vastaan. Yhdessä he pikakelauksena kertaavat edellisen kilpailutuksen vuonna 2015. Silloin ISS Palvelut vaihtui pääosin SOL Palveluiksi. ISS-läiset irtisanottiin, ja SOLin palvelukseen siirtyi heistä noin 25 työntekijää.

”Noin 40:ä työntekijää ei palkattu, osa meni eläkeputkeen”, naiset muistelevat.

SOLiin siirtyneet aloittivat siellä uusina työntekijöinä, jolloin työsuhteen edut piti kerätä uudestaan. Lomat paloivat, eli raskaan työn tekijät joutuivat ansaitsemaan lomapäivät uusiksi. Lomakorvaus jäi saamatta. Ensimmäinen sairauslomapäivä oli taas palkaton. Työterveyshuolto putosi alkuun vain lakisääteiselle tasolle. Tuntipalkka pieneni:

”1 euroa 6 senttiä tunnilta ”, joku sanoo.

Monelle on jäänyt epäselväksi, miksi palkka tippui.

”Sanottiin, että firmoilla on eri palkkaluokat.”
Eräs kommentoi, että irtisanomisen uhka on se pahin juttu.
”Monilla on pankkilainat sun muut.”
”Me halutaan, että meidät otetaan vanhoina työntekijöinä, että edut säilyvät.”
”Juhannuksena saamme irtisanomislaput lahjaksi”, naurahtaa eräs. ”Jouluna tiedämme lopputuloksen.”
”Ei mennä asioiden edelle”, toppuuttelee toinen.

Totta. Kilpailutuksen hankintapäätöksen on määrä olla tehtynä kesäkuussa.

Anne Borg, Maija Pykäri, Sirpa Perkkiö, Vuokko Kytöharju, Virpi Mäkelä ja Tanja Pykäri. Kuva: Päivi Karjalainen

Syö voimia niin yrityksiltä kuin työntekijöiltä

Sairaala on iso kohde, ja sellaisissa saattaa käydä niin, että työntekijät irtisanotaan yt-neuvotteluissa ikään kuin varmuuden vuoksi kesken kilpailutuksen. Potkut perutaan, jos voitto tulee, ja vastaavasti osa irtisanotuista voi siirtyä toimeksiannon saaneen yrityksen palkkalistoille. Pienissä kohteissa toimeksiannon menettäneen yrityksen siistijät taas keräävät tyypillisesti kimpsunsa ja vaihtavat oman yrityksen toiseen toimipisteeseen.

PAMin sopimusasiantuntija Jarkko Viitanen on nähnyt kymmeniä kilpailutuksia. Hän tietää, että jatkuva kilpailutus hukkaa niin kiinteistöyritysten voimavaroja kuin työntekijöiden motivaatiota. Työntekijät joutuvat elämään kuukausia epävarmuudessa siitä, jatkuuko työ vai ei. Mutta mikä olisi työntekijöille avuksi?

”Lähtökohtana pitää olla, että siivoojan pienestä palkasta ja työsuhteen ehdoista ei kilpailla”, Viitanen sanoo.

Hän tietää, että kiinteistöpalvelualalla työehtosopimuksen tilkitseminen auttaisi. Nyt työn arviointi tehdään yrityksissä. Kahdessa eri yrityksessä voi siten olla samassa työssä eri palkat. PAM haluaa kehittää alan palkkausjärjestelmää siihen suuntaan, että tietyissä töissä siistijöiden palkat ovat samat koko maassa.

”Silloin palkoilla kikkailu ei toisi lisäkilpailutuksia ”, Viitanen sanoo.

Onko liikkeen luovutus vai ei?

Palvelualoilla kilpailutukset eivät koske vain siistijöitä, vaan myös kiinteistönhoitajia, vartijoita ja esimerkiksi henkilöstöravintoloiden työntekijöitä. Kilpailutuksia on vuodesta viiden vuoden välein.

PAMin lakimies Henry Vähtäri lupaa kertoa työntekijöiden oikeudet hävityssä kilpailussa, mutta haastattelusta tulee lyhyt. Oikeudet ovat minimaaliset. Työntekijää suojaa työsopimuslaissa säädetty liikkeen luovutus, jolloin työehdot säilyvät sellaisenaan siirryttäessä vastaanottavan yrityksen palkkalistoille.

Usein työnantaja kuitenkin pitää huolen, että liikkeen luovutuksen tunnusmerkit eivät täyty.

”Jos uusi työnantaja hankkii osan tuotantovälineistä ja yli puolet henkilökunnasta siirtyy uuden palvelukseen, niin silloin siirto tulkitaan varmemmin liikkeen luovutukseksi”, Vähtäri kertoo.

PAMin Pohjanmaan ja Keski-Suomen alueen aluepäällikkö Marja Salmivuori sanoo, että eri työntekijäryhmät eivät ole nyt tasavertaisessa asemassa.

"Aliurakoitsijoiden työntekijät ovat epätasa-arvoisessa asemassa verrattuna vaikka kaupan ja ravintoloiden työntekijöihin, jotka siirtyvät yleensä uuden omistajan palvelukseen vanhoina työntekijöinä entisin eduin”, Salmivuori sanoo.

”Haluamme tehdä työmme ja olla siitä ylpeitä”

Palataan Kokkolaan. Keltatakkiset SOLin naiset katoavat yhtä nopeasti töihinsä kuin ovat tänne aulaan tulleetkin. He menevät siivoamaan sairaalan pitkiä käytäviä ja leikkaussaleja, mutta myös muun muassa viemään ruokia potilaille, keittämään heille kahvit ja tekemään voileivät, hoitamaan kylvetyksiä sekä kuljettamaan pyykkejä ja lääkkeitä.

He tekevät monenlaista rautaisen ammattitaidon vaativaa työtä, joka näkyy suoraan potilaan hyvinvointina.

Kannanotossaan he vaativat oman työnsä arvon tunnustamista:

”Haluamme tehdä työmme ja olla siitä ylpeitä.”

He eivät halua olla pelkääjän paikalla: ”Olemme vailla turvaa ja luottoa siihen, että oma työpaikka säilyy, vaikka työ, jota tehdään ei koskaan lopu sairaalasta.”

”Onko oikein, että yhteisellä työpaikalla on yksi työntekijäryhmä, jolta ollaan valmiit jokaisen sopimuskauden vaihtuessa viemään ansaitut lomat ja muut edut, jotka he ovat kovalla työllä sopimuskauden aikana juuri kerenneet ansaita?”, kannanotossa kysytään.

Kokkolan keskussairaalan tekninen johtaja Jukka Mäkelä vastaa puhelimeen ja vakuuttaa, että siivoojien kirjelmä on otettu sairaalassa vakavasti. Sen pohjalta on hankittu lisätietoa hankintalain asiantuntijoilta siitä, mihin kaikkeen tilaaja voi vaikuttaa. Laadukas työn jälki on sairaalalle tärkeää:

”Meidän intressinämme on, että mahdollisimman iso osa kertyneestä laitoshuollon osaamisesta, jos mahdollista, säilyy talossa”, Mäkelä sanoo.

Laatu ja vastuullisuus kilpailutuksen ytimeen

Hankintalaki ohjaa julkisia kilpailutuksia. PAMin eduskuntavaalitavoitteen mukaan halvimman hinnan sijasta tarjous tulee valita parhaan hinta-laatu-suhteen perusteella. Tällä hetkellä kilpailutuksissa hinnan merkitys saa liian usein merkittävän roolin. Laatu ja vastuullisuus tulee PAMin mukaan saada julkisen kilpailutuksen ytimeen.

Teksti: Marja Ikkala