Artikkeli - 27.02.2019 klo 12.55
Liittokokous

Oletko ehdolla liittokokousvaaleissa? Näillä vinkeillä pääset vauhtiin vaalityössä

”Mielestäni tärkeintä on kertoa ehdokkuudesta työkavereille ja mahdollisimman monelle pamilaiselle”, Javanainen sanoo. Kuva: Timo Aalto

PAMin edellisissä liittokokousvaaleissa menestynyt Kaisa Javanainen kertoo, miten hän ylsi kymmenen eniten ääniä keränneen ehdokkaan joukkoon.

Kaisa Javanaisen 3 vinkkiä liittokokousehdokkaille:

1. Hyödynnä työ- ja vapaa-ajan verkostoasi.

2. Ole oma itsesi.

3. Avaa keskusteluja rohkeasti, vaikka se vähän jännittäisi.

Veljekset Keskisen kyläkaupassa lähes 16 vuotta työskennellyt Kaisa Javanainen oli yksi PAMin edellisten, vuoden 2015, liittokokousvaalien ääniharavista. Hän on sittemmin jäänyt eläkkeelle, mutta jakaa mielellään tämän vuoden ehdokkaille oman reseptinsä, jolla hän keräsi suuren äänisaaliin:

”Otin liittokokousvaalit ja äänestämisen puheeksi aina kun seurassa oli pamilaisten alojen työntekijöitä, niin töissä kuin vapaa-ajallakin”, hän kertoo.

Javanainen on kotoisin Alavudelta, jossa pienen paikkakunnan asukkaana hänelle syntyi tilaisuuksia juttutuokioille tuttujen kanssa luonnostaankin kylällä asioidessaan.

Liittokokousvaalien puheeksi ottaminen ei ollut kuitenkaan Javanaisellekaan helppoa, vaikka hänellä olikin tiiviit paikalliset verkostot. Siksi hän otti osaa PAMin Seinäjoella järjestämään ehdokaskoulutukseen, joka antoi lisäpotkua ja rohkeutta vaalityöhön.

Sinnikkyys tuotti tulosta, sillä Javanainen pitää kasvokkain käytyjä keskusteluja ystävien, työkavereiden ja tuttujen kanssa tärkeimpänä seikkana menestymiseensä vaaleissa. Keskusteluista Javanainen pani merkille, että moni ei ollutkaan selvillä siitä, mikä liittokokous on ja mistä siellä päätetään. Siksi keskustelun avauksessa olisi hänen mukaansa hyvä tunnustella sitä, tietääkö keskustelukumppani mistä liittokokouksessa on kysymys.

Avaamalla liittokokouksen merkitystä liittokokousvaaleissa äänestäminenkin voi tulla kuulijaa lähemmäksi. Vaikka Javanainen sai kampanjansa aikana useimmiten positiivisen vastaanoton, niin negatiivisia reaktioitakin tuli. Niitä ei kuitenkaan kannata säikähtää.

”Kyllä mä ymmärrän, ettei se ole kaikkien juttu. Siinä tapauksessa ei kannata tuputtaa näitä asioita väkisinkään, vaan siirtyä eteenpäin ”, Javanainen ohjeistaa.

”Tärkeintä on olla oma itsensä ja helposti lähestyttävä. Lisäksi mainostamiseen kannattaa panostaa, jos siihen on suinkin vain mahdollisuus”, Javanainen jatkaa.

Miten tavoitat äänestäjät?

1. Päivitä tietosi liittokokousvaalien ehdokasgalleriaan, joka aukeaa ehdokkaille 4.3.

2. Mieti missä, kenelle ja miten mainostat ehdokkuuttasi.

3. Tutustu ehdokkaan vinkkilistaan, josta löydät vinkkejä hyvän mainoksen tekoon sekä listauksen ilmaisista ohjelmista, joiden avulla saat kaiken irti ehdokasmainosten tekemisestä!

4. Kerro ehdokkuudestasi mahdollisimman monelle. Lähimmistä työkavereista, ystävistä ja perheenjäsenistä on helpoin aloittaa!

Lisäksi PAMin liittokokous-sivustolta löydät kaikki liittokokoukseen liittyvät tärkeät päivämäärät, tiedot vaalien etenemisestä sekä paljon muuta materiaalia, josta on hyötyä vaalityössäsi.

Teksti: Minna Raitapuro