Uutinen - 05.02.2019 klo 13.20
Tutkimus

Pamilaiset kokevat oman työnantajien talouden kohentuneen, mutta sen vaikutukset omaan talouteen ovat vähäisiä

PAMin ekonomisti Olli Toivasen mukaan hyvästä loppuvuodesta nautittiin erityisesti matkailu- ja ravintola- sekä turvallisuusaloilla.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin viimeisin suhdannebarometri kertoo, että alan ansiokehitys on jumissa eikä kokoaikatyökään välttämättä riitä elämiseen.

Suhdannebarometriin vastauksia antaneet PAMin jäsenet kertoivat huolista omassa taloudellisessa tilanteessaan. Kyselystä selvisi muun muassa, että toista työtä tekee yli 6 prosenttia vastaajista ja että kokoaikaisistakin työntekijöistä yli 4 prosenttia tarvitsee asumistukea täydentämään perheensä toimeentuloa.

Näiden tulosten lisäksi kyselystä selvisi, että vastaajista vain harva, 12,8 prosenttia vastaajista arveli taloustilanteensa paranevan tulevan vuoden aikana. Alempi osuus on mitattu edellisen kerran vuoden 2016 viimeisessä suhdannebarometrissa. Kaupan alalla vain 10,2 prosenttia arvioi taloustilanteensa paranevan mutta toisaalta myös aiempaa pienempi osuus, 20,4 prosenttia arvioi sen heikkenevän tulevan vuoden aikana. Vastaajista ylivoimainen valtaosa arvioikin taloustilanteensa säilyvän jatkossa nykyisenlaisena.

Yritysten hyvät tulokset eivät näy pamilaisten kukkarossa

Samaan aikaan, kun usko oman tilanteen paranemiseen on koetuksella, vastaajat kertovat omalla työnantajalla menevän edelleen hyvin.

”Työnantajien talouden katsottiin kohentuneet kolmen kuukauden takaisesta. Peräti 26,2 prosenttia kaikista vastaajista kertoi, että työnantajayrityksen taloustilanne oli parempi, ja 62,2 prosenttia kertoi sen olevan yhtä hyvä kuin kolme kuukautta aikaisemmin”, kertoo PAMin ekonomisti Olli Toivanen.

Toivasen mukaan hyvästä loppuvuodesta nautittiin erityisesti matkailu- ja ravintola- sekä turvallisuusaloilla. Matkailu- ja ravintola-alan vastaajista 31,7 prosenttia ja turvallisuusalan vastaajista 30,8 prosenttia kertoi työnantajan tilanteen parantuneen kolmen kuukauden takaisesta.

”Talven matkailukausi lähti lumentulon myötä käyntiin oikein kunnolla, ja erityisesti Lapin-matkailu vaikuttaa rikkovan tänä talvena jälleen ennätyksiä. Matkailijoiden määrä heijastuu luonnollisesti myös ravintola-alan myyntiin”, Toivanen kertoo.

Matkailu- ja ravintola-alan kovin rekrytointibuumi vaikuttaa kuitenkin olevan ohi, sillä enää 16,1 prosenttia alan vastaajista uskoo löytävänsä uuden työpaikan kuukauden sisällä, mikäli jäisi nyt työttömäksi. Vielä edellisessä kyselyssä kolme kuukautta sitten vastaava osuus oli 29,7 prosenttia.

Tiedot perustuvat PAMin teettämään kyselyyn, joka toteutettiin 7.–20.1.2019. Kyselyyn vastasi 376 PAMin jäsentä. PAM julkaisee suhdannebarometrin vuosineljänneksittäin.