Artikkeli - 07.02.2019 klo 09.22
Sosiaalipolitiikka

SAK haluaa sosiaaliturvaan selkeyttä – palveluita unohtamatta

SAK:n Saana Siekkisen mukaan aktiivimalli teki näkyväksi, että työttömyyspäivärahalla on ihmisiä, jotka ovat tosiasiassa työkyvyttömiä. Kuva: Eeva Anundi

SAK:n työ ja turva -osaston johtaja Saana Siekkinen ei mylläisi kaikkea sosiaaliturvaa kerralla, vaan etenisi vaiheittain. Hän nostaa nyt esiin tärkeimmät sosiaaliturvan muutostarpeet. SAK kiirehtii etenkin työttömyysturvan ja perhevapaiden uudistamista.

1 Työttömyysturva Toivomme, että seuraavalla vaalikaudella käytäisiin läpi työttömyysturvaa koskeva lainsäädäntö. Työllisyyden tukeminen olisi tärkeää, kun uudistuksia tehdään. Olemme omassa mallissamme miettineet, miten järjestelmä voisi olla yksinkertaisempi ja ymmärrettävämpi työttömän kannalta, mutta loisi mahdollisimman vähän esteitä lyhytaikaisellekin työnteolle.

2 Työkyky Aktiivimalli teki näkyväksi, että työttömyyspäivärahalla on ihmisiä, jotka ovat tosiasiassa työkyvyttömiä, mutta sairaspäivärahan enimmäiskesto on tullut vastaan. Nyt aktiivimalli on sitten vielä leikannut heidän työttömyysturvaansa, kun he eivät ole pystyneet täyttämään mallin ehtoja. Tätä pitäisi miettiä uudelleen – ja työkyvyttömyyteen pitäisi pystyä tarttumaan heti työttömyyden alussa.

3 Perhevapaat Perhevapaauudistus pitäisi nyt saada liikkeelle, kun se ei tällä vaalikaudella edennyt. Meidän ehdotuksemme ajatus on, että perhevapaajärjestelmän joustavuutta lisättäisiin niin, että molempien vanhempien olisi helpompi hyödyntää niitä. Isien vapaita tulisi lisätä. Tosiasia lienee, että jonkin verran lisää rahaa tarvittaisiin tämän toteuttamiseen.

4 Palvelut Yhtä aikaa etuuksien kanssa pitäisi miettiä sitä, millaisia palveluja ihmiset tarvitsevat. SAK ja Teollisuusliitto tekivät viime vuonna työttömille kyselyt, joissa vastaajat kertoivat kaipaavansa myös palveluita, etteivät jäisi tilanteessaan yksin. Erityinen huoli tuli esille siitä, miten tuetaan niitä työttömiä, jotka eivät asu suurissa kaupungeissa.

5 Hiihto Nyt on ollut murtomaahiihtäjän unelmatalvi. Olen hiihtänyt lapsesta asti, aikanaan kilpaakin. Siellä metsän keskellä on niin rauhoittavaa, ja nyt lumisena talvena erityisen kaunista.

Lue myös PAMin eduskuntavaalitavoitteet.

Kuka?

Saana Siekkinen on PAMin keskusjärjestön SAK:n työ ja turva -osaston johtaja. Viime vuonna hän toimi SAK:n työttömyysturvan kehittämishankkeen päällikkönä.
Hän on aiemmin työskennellyt ammattiliitoissa, myös PAMin kehittämisjohtajana 2013–2014.