Artikkeli - 12.03.2019 klo 09.00
Eduskuntavaalit

Hämeenlinnan Motonetissa vastaillaan työelämäkyselyyn – joko näin tehdään sinun työpaikallasi?

Sirkku Kankaan, Janina Kempin ja Miia Rantasen mielestä on hyvä, että työelämän asiat nousevat pohdittavaksi eduskuntavaalien alla. Kuva: Harri Nurminen

Kun tämän myymälän kahvihuoneessa joku työkavereista näppäilee kännykkää, niin hän ei ehkä olekaan Facebookissa, vaan pohtii vastauksia työelämäaiheisiin kysymyksiin.

Nämä naiset ovat laittaneet tuulemaan Hämeenlinnan Motonetissa. Sirkku Kangas, Janina Kemppi ja Miia Rantanen kannustavat työkavereitaan vastaamaan työelämäkyselyyn. Sen voi tehdä rennosti vaikka älykännykän sovelluksella.

”Vastaanotto on ollut hyvä”, he toteavat tyytyväisinä työpaikkansa kokoushuoneessa.

Alle kaksi vuotta sitten myymälän työntekijät äänestivät ensimmäistä kertaa luottamusmiesvaaleissa. Nyt meneillään on projekti, jossa ideana on saada työkaverit antamaan äänensä isommassa kisassa, kevään eduskuntavaaleissa.

Politiikka ei silti ole mikään päivittäinen puheenaihe Hämeenlinnan Motonetissa. Melkeinpä päinvastoin.

”Meillä on paljon nuoria. Ne puheenaiheet ovat ihan muualla!”, myyjä ja hävikkiasioita hoitava Janina Kemppi, 22, naurahtaa. Varaosamyyjä Miia Rantanen on silti vakinaistumisensa jälkeen tullut entistä enemmän pohtineeksi, että palkan ja työsuhteen ehtojen pitää olla kunnossa.

”Eikä kaikkeen voi vaikuttaa pelkästään työpaikalla: ne asiat tulevat kauempaa”, Rantanen sanoo ja viittaa lainsäädäntöön.

Motonetin puuhanaiset ovat kokoaikaisia työntekijöitä. Kuva: Harri Nurminen

Tukija lupautuu äänestämään eduskuntavaaleissa

Työelämäkysely on työkalu, joka liittyy Vapaiden valtakunta -eduskuntavaalikampanjaan. Vastaajat kertovat siinä kantansa työelämän asioihin, kuten irtisanomissuojaan tai mahdollisuuteen tulla toimeen yhdellä työllä.

”Ne ovat työelämän arvokysymyksiä, jotka koskettavat myös meidän alaamme hyvin paljon”, myymälävastaava ja varaluottamusmies Sirkku Kangas, 31, arvioi.

Vastaaja voi samalla päättää, ryhtyykö hän kampanjan tukijaksi, mikä tarkoittaa lupautumista äänestää eduskuntavaaleissa. Kyselyyn vastaillaan Suomessa nyt eri toimialojen työpaikoilla. Kansanliikkeen kaltaisessa kampanjassa on mukana myös seitsemän ammattiliittoa, keskusjärjestö SAK ja lisäksi yksittäisiä ammattiosastoja. Testiin pääsee vastaamaan netissä tai älykännykän Ääni vapaudelle -sovelluksessa, jonka voi ladata puhelimen sovelluskaupasta.

Ensimmäistä kertaa äänestämään

Niin totta kuin 21-vuotias Miia Rantanen kannustaa työkavereitaan äänestämään, hän itse saa ikänsä puolesta antaa äänensä eduskuntavaaleissa nyt ensimmäistä kertaa elämässään.

”Ehkä äänestän ennakkoon”, hän suunnittelee. Varsinainen vaalipäivä on 14. huhtikuuta.

Puuhanaiset ovat kertoneet työpaikalla kampanjan taustat, mutta jättäneet työkaverit pohtimaan omia kantojaan itsekseen.

”Olemme antaneet kyselyä täyttäneille vastausrauhan”, Kangas kertoo.

Vastaaminen on heidän mielestään rentoa, helppoa ja nopeaa.

Hämeenlinnan Tiiriössä sijaitsevassa Motonetissa on pohdittu kantoja työelämän kysymyksiin. Kuva: Harri Nurminen

Teksti: Marja Ikkala