Artikkeli - 07.03.2019 klo 08.45
Työsuhdeturva

Selin: Veikkauksen yt-neuvottelut ovat epäreilut myös ravintoloille

Ann Selin ihmettelee, miksi Veikkaus haluaa lopettaa sellaisen toiminnan, johon heillä on Suomessa yksinoikeus. Kuva: Jaakko Lukumaa

PAMin puheenjohtaja Ann Selin ihmettelee Veikkauksen aikeita lopettaa ravintolapelipöytätoiminta, jota kukaan muu ei voi tarjota. Hän nostaa esille kysymyksen: onko Veikkauksen monopoliasemalle oikeutus myös jatkossa, jos se lopettaa osan tehtävistään?

PAMin puheenjohtajan Ann Selinin mielestä Veikkauksen tammikuussa aloittamat yt-neuvottelut muun muassa ravintoissa tarjottavan pelipöytätoiminnan lopettamisesta ovat monessakin mielessä yllättävät ja epäreilut. Vaarassa on jopa 400 työpaikkaa, ja toiminta loppuisi 162 ravintolasta.

”Tuntuu erikoiselta, että Veikkaus haluaa lopettaa ravintolapelipöytätoiminnan, jota he saavat harjoittaa ilman kilpailijoita. He vaikuttavat haluavan keskittyä siihen bisnekseen, jossa kansainvälinen kilpailu on muutenkin kaikkein kovinta, eli verkkopelaamiseen”, Selin sanoo.

”Ravintolapelitoiminnan lopettaminen olisi epäreilua myös niille ravintoloille, joille se on ollut yksi asiakkaita tuova palvelu. Ravintolat eivät lain mukaan edes voi järjestää vastaavaa palvelua itse tai muuta kautta kuin Veikkaukselta. Olisiko Veikkauksessa siis syytä pysähtyä miettimään myös sitä, nähdäänkö heidän monopoliasemalleen jatkossakin oikeutusta ja kannatusta, jos he jättävät kokonaan tekemättä sellaista liiketoimintaa, mihin heillä on yksinoikeus?” hän kysyy.

Selin on huolissaan myös esimerkiksi Veikkauksen omien Pelaamo-pelipaikkojen tulevaisuudesta. Niissäkin on määrä tehdä yt-neuvotteluiden myötä uudistuksia, jotka voivat tarkoittaa esimerkiksi osa-aikaistamisia – mikä taas vaikuttaisi työntekijöiden toimeentuloon.

Veikkaukseen solmittiin juuri ennen yt-neuvottelujen alkua tammikuussa uusi työehtosopimus, jossa palkankorotukset olivat jälleen maltillisia, vaikka yrityksen toiminta kokonaisuudessaan on erittäin kannattavaa: viime vuonna se teki voittoa reilun miljardi euroa. Ravintolapelipöytätoiminta tosin ei kanava- ja myyntijohtaja Jari Heinon mukaan ole kannattavaa, jos huomioidaan ”kaikki kustannukset ja toimintaan kohdistuvat resurssit”.

Heino lisää, että pelipöytätoimintaa ei nytkään voida tarjota kaikille halukkaille ravintoloille.

”Pelitoiminnan tulisi olla vain lisä muuhun ravintolatoimintaan. Veikkaus ei näe, että pelipöydät voisivat olla keskeinen ratkaisu ravintolaliiketoiminnan ylläpitämiseen”, hän muotoilee.

Monopoliaseman jatkosta Heino ei ole erityisen huolissaan:

”Pääosa kasvusta tapahtuu kilpaillussa markkinassa ja erityisesti mobiilipelaamisessa. Tulevaisuuden tuotot riippuvat käytännössä siitä, miten hyvin onnistumme vastaamaan tähän kilpailuun, riippumatta siitä millainen rahapelijärjestelmä Suomessa on”, Heino kommentoi.

”Toivon, että Veikkaus osoittaa vastuullisuutta näissä neuvotteluissa. Sitä edellyttää sekin, että sillä on monopoli myös tämän alan työnantajana”, Veikkauksen pamilaisten pääluottamusmies Juha Inkeroinen sanoi yt-neuvottelujen alkaessa.

Lue myös PAMin ja ammattiliitto Pron yhteinen tiedote: PAM ja Pro huolissaan Veikkauksen yhteiskuntavastuuttomuudesta

Teksti: Tuomas Lehto