Uutinen - 21.03.2019 klo 11.11
Työhyvinvointi

Työpaikkakiusaamisen ehkäisyyn ja ratkaisemiseen uusia välineitä

Kuva: Getty Images

Työpaikkakiusaamista voi vähentää jo ennalta oikeanlaisella työkulttuurilla, mutta esimiehille on nyt tarjolla myös uutta tietoa ja Työsuojelurahaston kurssi kiusaamistilanteiden ehkäisyyn ja ratkaisemiseen.

Noin viisi prosenttia työntekijöistä kohtaa työpaikkakiusaamista, kertovat Työterveyslaitoksen tutkimukset. Kyse ei silloin ole yksittäisestä ikävästä tilanteesta tai huonosta käyttäytymisestä, vaan toistuvasta ja pitkään jatkuvasta ongelmasta. Sellainen vaikuttaa pahimmillaan paitsi kiusaamista kokevan työntekijän hyvinvointiin ja terveyteen, myös koko työpaikan tuottavuuteen, muistutti Työterveyslaitoksen johtava konsultti Susanna Kalavainen kiusaamiseen ratkaisuja esitelleessä tiedotustilaisuudessa Helsingissä torstaina.

Työterveyslaitos kehitti Työsuojelurahaston tukemassa koulutushankkeessa Työpaikkakiusaamiseen nollatoleranssi -verkkovalmennuksen esimiehille. Nollatoleranssin mukaan työpaikalla ei suvaita minkäänlaista kiusaamista ja kaikki kiusaamisepäilyt käsitellään tasapuolisesti ja viipymättä. Koulutus taas käy aihetta läpi kiusaamistapauksen havaitsemisesta ratkaisuihin sekä esimiesten omaan jaksamiseen ja tukemiseen.

”Luodaan selllainen kulttuuri, että työpaikalla ei hyväksytä epäasiallista käytöstä tai kiusaamista”, Kalavainen tiivisti. Näin hänen mukaansa kiusaamistapauksia ehkäistään jo ennalta.

”Tutkimuksissamme ja asiakastyössämme on tullut ilmi, että esimiehet tarvitsevat tietojensa ja taitojensa vahvistamista nollatoleranssin toteuttamiseksi. He usein lykkäävät puuttumista, koska se tuntuu hankalalta ja vaikealta. Pitkittyessään ongelmat syvenevät, ja on entistä vaikeampi puuttua”, hän taustoitti verkkovalmennuksen rakentamista. Koulutus on maksullinen, mutta aiheesta on myös vapaasti saatavilla tietoa Työterveyslaitoksen verkkosivuilla ja PAMin wikissä.

Kesäkuussa aukeaa myös uusi Häiritsevä palaute -verkkosivusto, joka antaa käytännön toimintaohjeita etenkin verkossa tapahtuvan häirinnän ja vihapuheen kohtaamiseen. Sen taustalla ovat TJS Opintokeskus ja Osuuskunta Mediakollektiivi, tässäkin Työsuojelurahaston tuella.

”Vihapuhe ei saa normalisoitua osaksi meidän työelämäämme ja työkulttuuria”, Annamari Huovinen Osuuskunta Mediakollektiivista totesi tiedotustilaisuudessa.