Artikkeli - 11.04.2019 klo 08.30
Yhteiskunta

Ilmastoveivi2019-kampanja vaatii Suomelta kestävämpää ilmastopolitiikkaa – allekirjoita vetoomus

Kampanjatyö on tuonut Tuuli Aitchisonille uusia ystäviä. ”On ollut hienoa nähdä, miten paljon voimme saada yhdessä aikaan”, hän sanoo. Kuva Heli Sorjonen

Eduskuntavaaleissa määritellään myös se, millaista ilmastopolitiikkaa Suomi ajaa tulevalla EU-puheenjohtajakaudella. Pamilainen Tuuli Aitchison on yksi Ilmastoveivi2019-kampanjan tekijöistä.

”Siinä on paikka, miksi et lauo?” kuuluu Antero Mertarannan jääkiekkoselostuksesta tuttu kysymys, jolla vaaditaan nyt suomalaisilta päättäjiltä toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tulevalla EU-puheenjohtajakaudella. Koko kansalle suunnatun Ilmastoveivi2019-kampanjan tavoitteena on kerätä mahdollisimman monta allekirjoitusta vetoomukseen, joka luovutetaan tulevalle pääministerille 1.7.

Pamilainen Tuuli Aitchison vastaa kampanjan tapahtumista ja kansainvälisten asioista. Aitchison opiskelee kirjallisuustiedettä Helsingin Yliopistossa, minkä ohessa hän on työskennellyt yli 6 vuotta ravintola-alalla, muun muassa vuoropäällikkönä Hesburger-ketjun ravintolassa. Tällä hetkellä hänen vapaa-aikansa vie kuitenkin ensimmäistä kertaa kampanjatyö, joka pitää sisällään suunnittelua, palavereita, tapahtumien järjestämistä ja tekstien kääntämistä.

”Vaikka olenkin koko ajan kiireinen, se ei haittaa yhtään. Oman panoksen antamisesta näin tärkeän asian puolesta tulee hyvä mieli!” Aitchison kertoo.

Häntä ajaa eteenpäin vahva halu puuttua epäoikeudenmukaisuuteen ja mahdollisuus suojella ihmisten oikeuksia. Samat syyt saivat hänet myös aikanaan liittymään ammattiliittoon.

”Liiton jäsenyys suojelee meitä epäoikeudenmukaisuudelta työelämässä. Mutta miten suojelemme niitä ihmisiä, joille ilmastonmuutos voi tuottaa entistä enemmän epäoikeudenmukaisuutta?” Aitchison kysyy.

Ilmastonmuutoksen pysäyttäminen koskettaa myös ammattiliittoja

Ilmastoveivi2019-kampanja on antanut Aitchisonille toivoa siitä, että ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on vielä jotain tehtävissä – ennen kuin on liian myöhäistä.

”Ay-liikkeen maailmanjärjestön ITUC:n pääsihteeri Sharan Burrow on tiivistänyt mielestäni hyvin sen, miksi ammattiliittojenkin on tärkeää olla mukana ilmastonmuutoksen pysäyttämisessä. Hän sanoo, että 'töitä ei ole olemassa kuolleella planeetalla'. Ilmastonmuutokseen vaikuttaminen on siis myös ihmisten oikeuksien valvomista.”

Puoluepoliittisesti sitoutumattomaan kampanjaan on tähän mennessä lähtenyt mukaan iso joukko tukijoita, joiden joukosta löytyy niin yhteisöjä kuin yksityishenkilöitä valtakunnan presidenttiä myöten.

Kampanjan kohteena ovat nimenomaan päättäjät, joilla on valtaa tehdä tärkeitä päätöksiä ilmastopolitiikassa kansalaisten puolesta.

Sauli Niinistö antoi myös tukensa ja lupautui olemaan viimeinen allekirjoittaja, jotta tavoittelemamme puolen miljoonan allekirjoituksen raja menee rikki”, Aitchison kertoo.

Sitä ennen allekirjoituksia on kuitenkin vielä kerättävä lisää. Ilmastonmuutos vaikuttaa erityisesti tulevien sukupolvien elämään, siksi vetoomuksen allekirjoittamiseen ei ole ikärajaa.

”Suosittelen lämpimästi kaikkia PAMin jäseniä liittymään mukaan! Kaikkien panosta tarvitaan.”

Osallistu mukaan Ilmastoveivi2019 -kampanjaan!

Allekirjoita vetoomus, jaa kampanjan materiaaleja omissa kanavissasi tai osallistu pitkin kevättä järjestettäviin tapahtumiin.

PAM on mukana Ilmastoveivi2019-kampanjassa. Liity sinäkin!

Lue lisää: www.ilmastoveivi2019.fi

Teksti: Minna Raitapuro