Uutinen - 27.03.2019 klo 16.22

Aktiivisuusehdon täyttävää koulutusta tarjolla pamilaisille jäsenille

PAMin tarjoamat koulutukset täyttävät aktiivimallin aktiivisuusehdon ja ehkäisevät työttömyyspäivärahaan kohdistuvat leikkaukset. Kuva: Gettyimages.

Aktiivisuutta voi kerryttää 1.4.2019 alkaen myös muiden kuin työvoimaviranomaisten järjestämillä palveluilla. PAM tarjoaa työttömille jäsenilleen työllistymistä tukevia kursseja.

Aktiivisuus on riittävää, jos työllistymistä tukeviin palveluihin osallistuminen kestää seurantajakson aikana vähintään 5 päivää. Työllistymistä tukevien palveluiden lisäksi aktiivisuutta voi osoittaa palkkatyöllä, yritystoiminnalla ja opiskelemalla.

PAMin jäsenenä voit opiskella Taitava työnhakija -verkkokurssilla 1.4. alkaen ajasta ja paikasta riippumatta. Taitava Työnhakija –kurssit ovat käytännössä työllistymistä tukevaa itsenäistä opiskelua verkko-oppimisympäristössä. Kurssilla voit kehittää työnhakutaitojasi ja hioa työnhaun asiakirjojasi. Saat neuvoja mm. oman video-cv:n tekemiseen ja vinkkejä miten hyödyntää erilaisia työnhakukanavia.

Taitava työnhakija verkkokurssille voi hakea 1.4. alkaen tästä. Kurssit suoritetaan verkossa PAM Urapalvelussa ja kaikki mitä tarvitset kurssien suorittamiseen löytyy sieltä.

Lisäksi PAM järjestää muutamalla paikkakunnalla 5-päiväisen Työnhakijan digitaidot -kurssin. Työnhakijan digitaidot -kurssin tavoitteena on elvyttää ja vahvistaa digitaalisia perustaitoja, jotka auttavat työnhakua, työhön palaamista ja työssä selviytymistä. Samalla kurssin tavoitteena on löytää kullekin osallistujalle oma, hänelle sopiva polku työpaikkaan. Kurssi on viisipäiväinen ja opetus tapahtuu maanantaista perjantaihin klo 12.00–15.15. Kurssi on tarkoitettu paikkakunnalla tai lähialueilla asuville.

Työnhakijan digitaidot -kurssille haet TSL:n kautta tästä linkistä löytyvien ohjeiden avulla.

Työnhakijan digitaidot -kursseja on esimerkiksi tarjolla seuraavilla paikkakunnilla:

• Kuopio 6. - 10.5.
  • Kouvola 2. – 6.9.
  • Lahti 23. – 27.9.
  • Helsinki 21. – 25.10.

Molemmat kurssit täyttävät aktiivimallin aktiivisuusehdon ja ehkäisevät työttömyyspäivärahaan kohdistuvat leikkaukset.

Jotta kurssit kerryttävät aktiivisuutta, tulee aktiivisuuden seurantajaksosi alkaa 1.4. tai sen jälkeen. Jos etuuden saajan seurantajakso alkaa esimerkiksi 26.3.2019, hän voi kerryttää aktiivisuutta näiden kurssien avulla vasta seuraavan aktiivisuuden seurantajakson alusta alkaen. Huomioithan, että samassa seurantajaksossa aktiivisuuden tulee kertyä joko työllistymistä edistävästä tai tukevasta toiminnasta. Eri toimintoja ei voi yhdistellä saman seurantajakson aikana (esim. koulutus ja työn teko). Lue lisää täältä.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani