Työehtosopimusneuvottelut - 16.01.2020 klo 11.00

Aleksi Pakarinen toivoo tes-neuvotteluissa loppua kiky-tunneille ja pelisääntöjä ulkopuolisen työvoiman käyttöön

Kuva: Eeva Anundi

Työehtosopimusneuvottelut ovat tärkeät kaikille alan työntekijöille, sillä niissä sovitaan palkankorotusten ja työehtojen vähimmäistasosta – sanoo Inex Partnersin luottamusmies ja logistiikkatyöntekijä Aleksi Pakarinen.

Pakarinen listasi kolme työehtoneuvotteluiden keskeistä tavoitetta.

Kiky eli kilpailukykysopimus. Niin sanotut kiky-tunnit hiertävät niin kaupan alan kuin muidenkin alojen työehtosopimusneuvotteluissa. Kiky-sopimuksessa sovittiin vuonna 2016 työajan pidennyksestä 24 tunnilla ilman erillistä korvausta. Nyt työntekijät haluavat lopettaa ilmaisten työtuntien tekemisen.

Ulkopuolisen työvoiman asema. Viime vuosina alihankinnan ja vuokratyövoiman käyttö on kaupan alallakin lisääntynyt entisestään. Työn ulkoistaminen tietää työsuhteiden pirstaloitumista ja epävarmuutta vuokratyöntekijöille ja alihankkijan palkkalistoilla oleville. Samalla työpaikalla vakituiset työntekijät ja alihankkijan työntekijät voivat paiskia samoja töitä erilaisin työehdoin ja erilaisella palkalla. Tes-neuvotteluissa ulkopuolisen työvoiman asemaa pitää vahvistaa. Ulkopuolisen työvoiman käytöstä pitää luoda kaupan alalle pelisäännöt, joiden noudattamista on myös valvottava.

Palkankorotukset. Kaupan alalla on tehty pitkään hyvin maltillisia palkkaratkaisuja. Nyt tes-neuvotteluissa pitää huolehtia riittävistä palkankorotuksista. Elinkustannukset nousevat, ja palkansaajien ostovoima uhkaa jäädä jälkeen. Lähtökohta on, että työstä pitää maksaa palkkaa, jolla tulee toimeen. Työssäkäyvän ei pidä joutua hakemaan toimeentuloa Kelan luukulta. Etenkin pääkaupunkiseudulla palvelualan ammattilaisten toimeentulo tekee tiukkaa.

Ketuttaako kiky? Lähde mukaan tukemaan PAMin tes-neuvotteluja ja allekirjoita vetoomus!

Kuka?

- Aleksi Pakarinen työskentelee Inex Partnersilla logistiikkatyöntekijänä ja luottamusmiehenä.
- Lisäksi hän on Helsingin Varastotyöntekijöiden ammattiosaston 036:n puheenjohtaja, PAMin valtuuston jäsen ja kaupan alan sopimusalatoimikunnan jäsen.

Teksti: Anu Vallinkoski

Puhelinpalvelu ma–pe