14.08.2015 klo 10.33

Alexandra Salmela: Syrjähyppyjä

Teininä elin hanttihommilla. Jonotin niitä pyryssä ja paisteessa tehdasrakennuksen edessä, sen kylkeen tarrautuneella metalliportaikolla, kosteassa porraskäytävässä.

Hallissa istui pöydän ääressä työnjakaja. Hän sai melko mielivaltaisesti osoittaa suosikkejaan paremmin palkattuihin ja harmaata massaa huonommin palkattuihin tehtäviin, mutta jokaiselle melkein aina jotain löytyi. Perjantaisin käteen iskettiin palkka.

Jotakuinkin tuollaisena olen kuvitellut myös työkkäriä – paikkana, jossa jaetaan työtehtäviä niitä jonottaville, tosin hieman järkevämpiä ja pitkäkestoisempia. Apropos, työntekijä ei hae työtä, vaan myy sitä.

Meille nuorille hanttihommat tarkoittivat keinoa ansaita pientä rahaa ja suurta kokemusta, ilman sitoutumista. Ei laadittu sopimuksia, jotka kahlitsisivat epävarmuuteen lupauksilla työtunneista nollasta ylöspäin. Keikkatyöpaikoissa liikkui varttuneempaakin väkeä, vakiolaisia. En halunnut edes kuvitella, että villi työntekosysteemi jäisi ainoaksi tavakseni kasata vuokrarahaa. Nykyään se on arkea liian monelle.

Epämääräiset pätkätyöt eivät ole oikeita työsuhteita, vaan pikemminkin syrjähyppyjä, mahdollisuus hankkia lisätienestejä niille, jotka jostain syystä eivät voi tai halua työskennellä kokoaikaisesti tai säännöllisesti. Ihmiselle, joka yrittää vakauttaa elämäntilannettaan, ne ovat puhdas katastrofi. Pitkän päälle epävarmuudessa räpiköinti alkaa uuvuttaa. Säästäminen ja arjen suunnitteleminen eivät onnistu, jos tulevaisuuteen ei näe kuin kahden viikon päähän.

Työ on tehtävä, mutta harvoin se on tekijälleen myös kutsumusta, saatikka nautintoa. Samalla kun toiset odottavat kutsua töihin kuin kuuta nousevaa, toiset luhistuvat työtaakkansa alle. Sen sijaan, että jo ylikuormitetuilta vaaditaan (ilmaisten) lisätuntien tekemistä, voitaisiin jakaa työtä useiden halukkaiden kesken – etenkin raskasta ja mielenkiinnotonta työtä. Siitä saadulla palkalla olisi tietysti pärjättävä kohtuullisesti.

Teksti: Alexandra Salmela, tamperelainen kirjailija

Puhelinpalvelu ma–pe