27.03.2015 klo 10.55

Alexandra Salmela: Yksin jäävä on joukosta poissa

”Ahneille duunareille mikään ei riitä”. Ammattiyhdistysliikkeen mielenosoitukset närkästyttivät äitiäni.

"Heillä on jo paremmat palkat kuin meillä akateemisilla. Tekisivät mieluummin töitä kuin kiristäisivät yhteiskuntaa."

Mutta yhteiskunta sääntöasetuksineen voi olla hyvin kiero. Eikä ole solidaarisuutta hukuttaa toista samaan kurjuuteen, jossa itse räpiköi. Ellei vaadita, ei saadakaan mitään. Enkä puhu ainoastaan palkoista, joilla pitäisi tulla toimeen, vaan myös inhimillisistä työoloista ja työn sekä sen tekijän arvostuksesta.

Ay-liike romahti (Tšekko)Slovakiassa vuoden 1989 jälkeen. Siitä lähtien se on ajanut enää – heikohkosti – perinteisen työväen asiaa. Muille vapaus toi velvollisuuden pitää huolta itse itsestään. Niin tehdäänkin: järjestäytymisellä on yhä reaalisosialismin ikävä jälkimaku. Slovakinkielinen Wikipedia uhraa ay-liikkeelle ruhtinaalliset kaksi riviä.

Suomessa ay-liike on yhä vahva. Uuden työntekijän oletetaan allekirjoittavan hakemus liittoon eikä liittymistä ehdottomasti kieltävää sitoumusta, kuten etelärajan takana on usein tapana. Siellä palkka on salassapidettävä asia, työpäivät venyvät eikä sairastua kannata. Ehdoista ei marista: yhteen työpaikkaan jonottaa kymmeniä halukkaita.

Kaikki suomalaiset tietänevät ay-liikkeen olemassaolosta ja toiminnasta. Sadattuhannet tukeutuvat siihen. Mutta tietävätkö liittojen tuomasta turvasta myös ulkomailta tulleet työntekijät? Palvelualalla heitä täytyy olla melkoisesti. Miten liitto tavoittaa ihmisiä, joille viranomainen tarkoittaa uhkaa, työnantaja hyvää pahaa herraa ja ammattiyhdistys rakkia, joka puree toistaiseksi silittävää kättä? Pelko ja epäluottamus ajavat oikeuksista tietämättömiä tekeytymään näkymättömäksi ja pärjäilemään itse. Jokainen yksin jäävä on poissa joukon voimasta.

Koneiston pienten rattaiden ei kannata kadehtia toisiaan. Kieroksi menneet voimarakenteet on purettava tai korjattava. Niille kukaan ei mahda mitään yksinään. Se viesti on välitettävä kaikille.

Teksti: Alexandra Salmela, tamperelainen kirjailija

Puhelinpalvelu ma–pe