16.12.2014 klo 16.39

Alipalkkausriita päättyi sovintoon

Tarjoilijan alipalkkausriita sovittiin ennen kuin tapaus ehti mennä hovioikeuden käsittelyyn.

Virolainen tarjoilija Hele Kroon voitti maksamattomia palkkoja koskevan riitansa Helsingin käräjäoikeudessa elokuussa 2013. Pam-lehti kirjoitti tapauksesta numerossa 15/13. Vuorossa olisi ollut hovioikeuden käsittely nyt joulukuussa, mutta kiista sovittiin ennen sitä.

Sopimus merkitsi, että entinen työnantaja maksoi pikaisesti Kroonille 7000 euron korvaukset palkkasaatavista. Summa on kolmasosa käräjäoikeuden määräämästä. Kroon perustelee, että hän otti mieluummin pienemmän korvauksen nyt kuin jäi enää odottamaan, vaikka uskoikin voiton mahdollisuuteen myös hovissa. Oikeuskäsittelyn päättyminen oli itsessään helpottavaa. ”Tuntuu uskomattomalta, että se meni näin”, Kroon sanoo tyytyväisenä.

Sopiminen on yleistä. Noin puolet PAMin hoitamista oikeustapauksista päättyy sopimukseen. Viime vuonna päätökseen saatuja oikeustapauksia oli 169, niistä 87 sovittiin. Tänä vuonna marraskuun alkuun mennessä 128:sta päätetystä oikeustapauksesta 55 on sovittu.

PAMin lakimiehen Liisa Aron mukaan tyypillisempää on sopia aiemmin, ennen käräjäoikeuden pääkäsittelyä.

Teksti: Marja Ikkala

Puhelinpalvelu ma–pe