Uutinen - 20.08.2019 klo 15.58
Alkoholipolitiikka

Alkoholintuonti Virosta kasvoi heinäkuussa roimasti

Kolme neljästä heinäkuussa Viroon matkustaneesta toi Suomeen mukanaan alkoholia.

Joka neljäs matkustaa Viroon halvemman hintatason vuoksi.

Viron alkoholiverotus laski heinäkuun alussa 25 prosenttia. Heinäkuussa lisääntyi myös alkoholijuomia Suomeen Virosta tuoneiden matkustajien osuus. Alkoholia toi 76 prosenttia, kun vuosi sitten heinäkuussa alkoholia tuoneiden osuus oli 8 prosenttiyksikköä pienempi, 68 prosenttia.

Viroon matkustaneiden määrä on kutakuinkin ennallaan. Viroon tehtiin heinäkuussa 344 000 matkaa. Se on 3000 matka viime vuoden heinäkuuta enemmän. Matkustajien kokoonpano on kuitenkin muuttunut: nyt joka neljännen (25%) on houkutellut matkaan halpa hintataso, kun vuosi sitten sen perässä oli liikkeellä noin joka kymmenes (12%). Toisaalta niiden osuus, joille hintatasolla ei ole merkitystä on pysynyt 40 prosentissa.

Yhä useampi toi Suomeen olutta, siideriä, lonkeroa ja liköörejä. Niitä tuoneiden osuus kasvoi 9-10 prosenttiyksikköä, mutta viinejä ja väkeviä tuoneiden osuus laski. Oluen, siiderien ja long drink -juomien kohdalla myös määrät matkaseuruetta kohden kasvoivat. Eniten tuotiin olutta, keskimäärin 32 litraa matkaseuruetta kohden. Määrä kasvoi 4 litralla vuoden takaiseen. Kaikkiaan alkoholijuomia tuotiin 4,7 miljoonaa litraa, mikä on 1,4 miljoonaa litraa enemmän kuin heinäkuussa 2018. Absoluuttiseksi alkoholiksi muunnettuna tuontimäärä on 364000 litraa.

Latvia on kyselyn perusteella edelleen tärkeä suomalaisille alkoholinostajille, sillä noin 50 prosenttia yli 100 litraa alkoholijuomia tuoneista kertoi tehneensä ostoksia Viron ulkopuolella.

Tiedot käyvät ilmi kyselytutkimuksesta, jonka Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK tekee Viron ja Suomen välisillä laivoilla matkustavilta suomalaisilta.
Tutkimuksen ovat tilanneet Palvelualojen ammattiliitto PAM, Panimo- ja virvoitusjuoma- teollisuusliitto, Päivittäistavarakauppa ry PTY, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ja Suomen alkoholijuomakauppayhdistys SAJK.

Lisätietoa kyselyn tuloksista.