Uutinen - 30.07.2016 klo 17.40

Alkoholipolitiikka on tasapainolaji

PAMin järjestämässä paneelissa keskusteltiin vilkkaasti uudistuvasta alkoholilainsäädännöstä.

Maa hallitus on päättänyt uudistaa alkoholilainsäädäntöä. Uudistuksen tavoitteena on purkaa sääntelyä ja normeja. Tämän lisäksi tavoitellaan alkoholista aiheutuvien haittojen vähentämistä ja säästöjä yhteiskunnalle ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin parantuessa.

Valkeakosken Musiikkitapahtuman yhteydessä järjestetyssä Viini, laulu ja taustajoukot –paneelissa pureuduttiin maan hallituksen lakiesitykseen uudesta alkoholilaista ja maassa vallitsevaan alkoholipolitiikkaan. Keskustelijoina olivat Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson, Ehkäisevä päihdetyö Ehyt ry:n toiminnanjohtaja Kristiina Hannula sekä Päivittäistavarakauppa PTY ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Vapauttamista vai rajoittamista?

Alkoholisääntelyn vastuullista vapauttamista voimakkaasti puolustanut Kari Luoto perusteli näkemyksensä sillä, ettei myyntiaikojen tai rajoitusten eikä voimakkaampien alkoholijuomien tuominen ruokakauppaan lisää alkoholinkulutusta. Hänen mukaansa vastuullinen myynnin vapauttaminen lisäisi työllisyyttä ja tätä kautta toisi entisestään enemmän tuloja valtiolle. Luoto myös muistutti, että kaupan alalla alkoholijuomien myynnistä tuleva hyöty päivittäistavarakaupoille on merkittävä.

- Pienet kaupat tarvitsevat alkoholimyyntiä. Pienten ruokakauppojen kokonaismyynnistä 15 prosenttia koostuu alkoholituotteista, Luoto totesi.

Luodon kansa erimieltä myyntioikeuksien vapauttamisesta tai tuotevalikoiman laajentamisesta ollut Hannula korosti alkoholihaittojen vaikutusta kansantalouteen. Alkoholi aiheuttaa vuosittain 5-6 miljardin kulut yhteiskunnalle.

Hannula ihmetteli suomalaista intoa purkaa alkoholilainsäädäntöä, vaikka esimerkiksi naapurimaa Virossa on valittu täysin erilainen tie. Virossa verotusta ja sääntelyä on viime vuosina kiristetty ja uusia rajoituksia esimerkiksi alkoholimainontaan on suunnitteilla.

- Alkoholin saatavuuden helpottuminen vaikuttaa alkoholin kokonaiskulutukseen lisäävänä tekijänä. Alkoholi aiheuttaa maassa kuin maassa ongelmia ja Suomessa menetetään vuosittain 2 miljoonaa työpäivää vuodessa alkoholista aiheutuvien haittojen vuoksi, Hannula totesi.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja ja kansanedustaja Li Andersson totesi myös, että alkoholin kokonaiskulutukseen vaikuttaa hinta ja saatavuus. Hänen mielestään alkoholilain uudistuksessa huonoa on nimenomaan se, että se lisää alkoholin saatavuutta. Andersson korosti sitä, että alkoholikulttuuriin muuttamiseksi tarvitaan toimenpiteitä.

- Alkoholilainsäädännön päälinjan pitää olla, että tuetaan ravintoloissa tapahtumaa juomista eikä lisätä saatavuutta. Tätä kehitystä voidaan tukea esimerkiksi laskemalla ravintoloinen arvonlisäverotusta, Andersson totesi.

Kuvassa: Li Andersson, Kristiina Hannula ja Kari Luoto