Yhteiskunta - 11.01.2022 klo 10.42

Aluevaalien ennakkoäänestys alkaa - "Vaaleissa on kyse arjen toimivuudesta"

Aluevaalit järjestetään nyt ensimmäistä kertaa. Jatkossa aluevaalit käydään kuntavaalien yhteydessä.

Aluevaalien ennakkoäänestys alkaa keskiviikkona. PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen katsoo, että liiton jäsenten on tärkeää lähteä vaikuttaman vaaleissa.

Aluevaalien ennakkoäänestys on jo ovella (12.-18.1.) ja varsinaiseen vaalipäivään (23.1.) on aikaa enää puolitoista viikkoa. Mediassa on pidetty esillä huolta siitä, että aluevaalien äänestysaktiivisuus uhkaa jäädä matalaksi. Koska vaalit käydään ensimmäistä kertaa Suomen historiassa, on aluevaalien tarkoitus vielä monille hämärän peitossa.

PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen katsoo, että aluevaaleissa on tärkeää jokaisen lähteä käyttämään äänioikeuttaan. Vaaleissa on Rönni-Sällisen mukaan kyse ennen kaikkea arjen toimivuudesta. Hän muistuttaa, että lähes jokainen suomalainen käyttää ainakin jossain elämänvaiheessa palveluita, joista hyvinvointialueilla päätetään jatkossa.

"Tammikuun aluevaaleissa päätetään sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden tulevaisuudesta. Näitä julkisia palveluita käyttää jokainen meistä jossakin elämänvaiheessa. Kenellepä meistä ei olisi tuttua esimerkiksi neuvolassa, terveyskeskuksessa tai ikäihmisten palvelutalossa asiointi? Sote-palvelut kun ulottuvat vauvasta vaariin."

Aiemmin vastuu sote- ja pelastuspalveluista oli kunnilla. Vuodesta 2023 alkaen palveluista vastaavat 21 hyvinvointialuetta ja Helsingin kaupunki. Aluevaaleissa valitaan valtuutetut hyvinvointialueiden valtuustoihin. Helsingissä vaaleja ei käydä.

"Palveluiden toimivuudesta on pitkälti kiinni, saako ihminen vaivoihinsa hoitoa ajoissa tai saapuuko vaikkapa ambulanssi paikalle nopeasti hädän hetkellä. Näihin asioihin vaaleissa valitut aluevaltuutetut pääsevät vaikuttamaan. Ei ole ollenkaan samantekevää, ketkä aluevaltuustoissa pääsevät tekemään päätöksiä näistä meitä kaikkia koskettavista palveluista."

Rönni-Sällinen nostaa esiin, että PAM korosti myös kesäkuun 2021 kuntavaaleissa arjen sujuvuutta. Siksi on johdonmukaista, että liiton jäsenet pyrkivät vaikuttamaan myös aluevaaleissa, joissa osaltaan vaikutetaan arjen toimivuuteen.

"PAM korosti kevään kuntavaaleissa arjen sujuvuutta. Arjen toimivuudesta on kyse myös aluevaaleissa. Me haluamme, että jokainen saa arjessaan tarvitsemansa palvelut oikea-aikaisesti. On tärkeää käydä äänestämässä, jotta palvelualojen työntekijöiden ääni kuuluu myös hyvinvointialueiden päätöksenteossa. Palveluita järjestettäessä on huomioitava erilaisissa elämäntilanteissa olevat ihmiset. Olen varma siitä, että pamilaista osaamista ja tahtoa tarvitaan päätettäessä yhteisistä sote- ja pelastustoimen palveluista hyvinvointialueilla", Rönni-Sällinen perustelee äänestämisen tärkeyttä.

Voit lukea lisää siitä, mistä aluevaaleissa on kyse, PAMin verkkosivuilta täältä.

Aluevaalien tärkeät päivämäärät

• Ennakkoäänestys kotimaassa 12.-18.1.
  • Ennakkoäänestys ulkomailla 12.-15.1.
  • Varsinainen vaalipäivä on 23.1.
  • Aluevaalien tulokset vahvistetaan 26.1.
  • Aluevaltuustot aloittavat työnsä 1.3.

Lue lisää aluevaaleista täältä.

Teksti: Eemeli Peltonen