Työelämä - 04.06.2019 klo 15.19

Alustataloudessa työntekijän toive on tulla palkatuksi työntekijänä

Seminaarissa olivat keskustelemassa PAMin juristi Suvi Vilches, Kristjan Bragason Pohjoismainen unionista ja Matti Mamia, Justice for Couriersista. Kuvaaja: Heli Sorjonen

Alustatalous muuttaa tapaa tarjota ja käyttää palveluita. Se muuttaa myös tapaa, jotta työntekijät palkataan. Mitä pitäisi tehdä?

Oikeutta läheteille eli Justice for couriers –kampanja on lähettien aloittama kampanja, jonka tarkoituksena on parantaa alustataloudessa työskentelevien ruokalähettien työoloja ja -ehtoja. Syyskuusta 2018 asti kampanja on tuonut esille aktiivisesti tietoa lähettien arjesta.

”Kampanjamme tekee vaikutustyötä töitä siihen asti, että on mahdollista sopia työehtosopimus ja tulla palkatuksi työntekijäksi alustataloudessa”, Matti Mamia Justice for couriers –kampanjasta kertoi PAMin liittokokouksen kutsuvieraille järjestetysstä seminaarissa.

Kampanja pureutuu alustatalouden tärkeimpään ongelmaan työntekijöiden kannalta: alustat pyrkivät kiistämään asemansa työnantajina ja naamioimaan työsuhteen alihankinta- ja ”kumppanuussuhteeksi”.

Pohjoismaisen unionin NU-HRCT:n pääsihteeri Kristjan Bragason arvioi, että alustataloudesta on hänen mukaansa tulossa uusi normi, jota käytämme huomaamatta. Siihen viittaa sekin, että ennusteissa pidetään mahdollisena, että vuoteen 2050 mennessä puolet Yhdysvaltojen ja Iso-Britannian työssä olevista ovat itsensätyöllistäjiä ja tekevät töitä erityisesti alustojen kautta.

”Alustayritykset mainostavat itseään jouston avulla. Tämä on retoriikka, jota täytyy kuunnella kriittisesti kysyen, mitä joustolla todella tarkoitetaan. Jousto ei saa tarkoittaa sitä, että työntekijä menettää kontrollin omaan työhönsä ja aikaan, joka työn tekemiseen menee”, PAMin juristi Suvi Vilches sanoi.

Ammattiliitot ovat onnistuneet maailmalla neuvottelemaan alustatyöntekijöiden asemasta ja työehdoista. Bragason kertoi, että viime vuonna Italiassa ja Saksassa EFFAT eli European Federation of Food, Agriculture and Tourism Trade Unions sai yhdessä paikallisten ammattiliittojen kanssa aikaan Foodorassa ja Delivery Herossa alustatyöntekijöiden työneuvoston.

”Odotamme vielä aloitteen tuloksia, mutta uskon, että tämä on askel kohti parempaa neuvotteluyhteyttä”, Bragason sanoi.

Tanskassa paikallinen ammattiliitto 3F taas on sopinut työehtosopimuksen kotitaloustyöntekijöitä välittävän Hilfr.dk –yrityksen kanssa.

”Sopimus mahdollistaa sen, että yrityksen freelancer-työntekijät voivat hakea itselleen työntekijän asemaa näin halutessaan”, Bragason kertoi.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle