Yhteiskunta - 03.04.2019 klo 09.40

Ammatti voi heikentää äänestysaktiivisuutta–Miira Salo kulkee vastavirtaan

Äänestääkö eduskuntavaaleissa? Kyllä, ei, tietenkin KYLLÄ, Miira Salo pohtii. Kuva: Antti J Leinonen

Miira Salo aikoo äänestää eduskuntavaaleissa, vaikka hän kuuluukin ammattiryhmään, jossa vaalit jätetään helpommin väliin.

Ammatti vaikuttaa siihen, äänestääkö eduskuntavaaleissa vai ei. Viime eduskuntavaaleissa vain joka toinen tarjoilija äänesti, ilmenee Helsingin yliopiston tutkimushankkeesta Kansalaisuuden kuplat ja kuilut. Opettajista sekä myynti-, markkinointi- ja kehitysjohtajista äänesti yhdeksän kymmenestä.
Oululainen 32-vuotias Miira Salo on tarjoilija, joka ei halua jäädä kansalaisuuden katvealueelle. Hän aikoo äänestää eduskuntavaaleissa siitä syystä, että saisi duunarien äänen kuuluviin työelämän asioissa.

On väliä, millä keinoin työllisyysaste nostetaan

Ensi vaalikaudella tullaan miettimään työllisyysasteen nostamista 75 prosenttiin tai ylikin. Salo haluaa lisätä tähän tavoitteeseen oman vinkkelinsä. Hänestä sillä on iso merkitys, millä tempuilla työllisyysaste nostetaan.
”Työtä pitää oikeasti antaa eikä vain mukamas antaa”, Salo sanoo.
S-ryhmän alueosuuskauppa Arinan matkailu- ja ravintolapuolen pääluottamusmiehenä hän tietää, että vajaatyöllisyys on iso ongelma ainakin Oulun hotelleissa, ravintoloissa ja kahviloissa.
”Porukka sanoo, etteivät he saa työtunteja tarpeeksi”, Salo sanoo.
Tämä on yksi asia, minkä tämä kolmen lapsen äiti haluaa eduskunnan tietoon nyt, kun Arkadianmäelle valitaan uudet kansanedustajat.

Miira Salo uskoo, että äänestämiselläkin voi vaikuttaa. Kuva: Antti J Leinonen

Demokratia puoliteholla

Esimerkiksi avustavat keittiö- ja ruokatyöntekijät ja varastojen työntekijät kuuluvat ammattiryhmiin, joissa vain 58 prosenttia äänesti viime eduskuntavaaleissa vuonna 2015. Helsingin yliopiston tutkimushanketta ovat johtaneet professorit Anu Kantola ja Hanna Wass sekä tohtorikoulutettava Hannu Lahtinen. Tutkimusryhmä pitää huolestuttavana, että tieto eri ryhmien tarpeista välittyy vajavaisesti päätöksentekoon. Edustuksellinen demokratia käy puoliteholla.

Miira Salo arvoi, että monet suorittavaa työtä tekevät kokevat olevansa niin kaukana poliittisesta päätöksenteosta, ettei äänestäminen siksi tunnu kiinnostavalta tai hyödylliseltä.

Tutkimuksen mukaan on muitakin ryhmiä, jotka jättävät muita helpommin vaalit väliin. Pienituloiset, nuoret, itäsuomalaiset ja asuinpaikkaa vaihtaneet sekä ulkomailla asuvat äänestävät keskimääräistä vähemmän.

Tutkimushankkeen aineisto perustuu Tilastokeskuksen tuottamaan yksilötason rekisteriaineistoon viime vaalesta. Siinä käytetty tieto on sähköisen äänioikeusrekisterin kokeilusta.

Eduskuntavaalien ennakkoäänestysaika alkaa tänään keskiviikkona.

Lähde: Kansalaisuuden kuilut ja kuplat

Lähde:Kansalaisuuden kuilut ja kuplat