Työelämä - 10.11.2020 klo 11.44

Ammattiliiton jäsenyys tuo turvaa työelämän eri tilanteisiin

Lee Edmonds on kokki, joka rakastaa ruokaa. "Suomessa ravintola-alan työkulttuuri on hyvin kansainvälistä, mikä on upeaa", hän sanoo. Kuva: Liisa Takala.

COVID-19 on merkittävästi vaikuttanut Lee Edmondsin työhön ravintolakokkina. Koronan aikaansaama epämääräinen tilanne sai hänet liittymään PAMiin.

Olen Lee Edmonds, 35.

Asun Tuusulassa.

Liityin PAMiin 12.10.2020.

Työskentelen ravintolakokkina Toscanini-ravintolassa. Viimeiset 1,5 vuotta olen työskennellyt hotelli Klaus K:ssa, jossa on erillinen ravintola. Jaamme siellä hotellin kanssa pääkeittiön, jossa kaikki valmisteleva työ tehdään.

Työtehtäviini kuuluu Toscanini-ravintolan lounaan ja illallisen valmistaminen. Työ keittiössä on usein varsin hektistä ja taukoja on vähän. Parasta kokin työssä on se, että saan valmistaa asiakkaille hyvää ruokaa.

Olen asunut Suomessa viisi vuotta. Päädyin roadtrip-matkallani Suomeen vuonna 2012, tapasin suomalaisen naisen ja muutin tänne kesällä 2015. Aloitin kokin opintoni heti sen jälkeen ja valmistuin ravintolakokiksi joulukuussa 2018. Opintojeni aikana ja niiden jälkeen työskentelin à la carte -kokkina. Se oli kiireistä aikaa, joten suurin osa suomen kielen taidoistani on keittiösanastoa.

Työpaikkani työkulttuuri on hyvin kansainvälinen, mikä on upeaa. Olen erittäin onnekas, että äidinkieleni on englanti ja voin kommunikoida kaikkien kanssa omalla kielelläni.
Työssäni tapaan ihmisiä ympäri maailman. Se on hienoa. Saan tehdä jotain, josta todella pidän. Lisäksi suomalainen työkulttuuri on todella rento Britanniaan verrattuna. Arvostan myös sitä, että kaikki tuntevat töissä toisensa ja ihmiset ovat ystävällisiä.

COVID-19 on vaikuttanut minuun ja työhöni. Maaliskuussa käyttöön otettujen rajoitusten vuoksi Klaus K sulki ovensa. Se oli harmillista, mutta kukaan ei mahtanut asialle mitään. Maaliskuun 23. päivä oli viimeinen työpäivämme ja henkilökunta lomautettiin kesäkuuhun saakka, minkä jälkeen lomautuksia jatkettiin vielä lokakuulle. Se aiheutti ison tulonmenetyksen minulle ja esimerkiksi vuokranmaksu oli vaikeaa. Ne kuukaudet olivat todella rankkoja.
Olin onnekas saadessani ystäväni avulla kausityötä ravintolasta Norjassa. Tein hyvän tilin niiden kahden kuukauden aikana, jotka olin Norjassa.
Palattuani syyskuun alussa Klaus K oli taas avannut ovensa ja töissä oli kiirettä. Nyt ravintola-alalla on taas uudet rajoitukset voimassa, ja keittiö suljetaan puoli tuntia tavallista aikaisemmin. Onneksi töitä riittää edelleen lounaan aikaan ja viikonloppuisin.

Liityin PAMiin, koska ammattiliiton jäsenyys tuo turvaa. Kukaan ei tiedä kuinka kauan koronavirus on kiusanamme sekoittamassa asioita. Olin aiemmin PAMin opiskelijajäsen. En päivittänyt jäsenyyttä valmistumiseni jälkeen, koska en tuntenut tarvetta tehdä sitä tuolloin. Kun koronavirus alkoi, enkä pystynyt maksamaan laskujani, tajusin yhtäkkiä kuinka paljon parempi PAMin työttömyyskorvaus oli verrattuna siihen mitä sain Kelasta. Se pisti minut ajattelemaan. Kunpa olisin liittynyt liittoon jo aikaisemmin.

Tulevaisuudessa näen itseni työskentelevän yhä ravintola- ja ateriapalvelualalla, koska nautin todella työstäni.

Vapaa-ajallani vietän aikaa ystävien ja perheen kanssa. Teen myös silloin mielelläni ruokaa. Aiemmin olen harrastanut sukellusta, golfia ja kilpa-autoilua omalla autollani.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani

Puhelinpalvelu ma–pe