Artikkeli - 14.08.2019 klo 10.18
Nuoret

Ammattiurheilun parissa opittu periksiantamattomuus kantaa myös asiakaspalvelutyössä

Palvelualalle hakeutuminen oli selvää Ihmisläheiselle Hillalle. Kuva: Jouni Porsanger

Uusi pamilainen, entinen alppihiihtäjä Hilla Hannola, nauttii työssään eniten ihmisten kohtaamisesta. Ammattiurheilutaustasta on hyötyä siinä, ettei Hilla kaihda muuttuvia tilanteita ja ajoittain stressaavaa työnkuvaa.

Olen Hilla Hannola.

Asun Rovaniemellä.

Työskentelen Ravintola Rinne Feenixissä.

Työhöni kuuluu buffetpöydän ylläpitoa ja pöytiintarjoilua sekä ravintolan siisteydestä huolehtimista. Asiakaspalvelu on kaikessa keskeisessä osassa.

Parasta työssäni on asiakkaiden kohtaaminen.

Päädyin tekemään tätä työtä, kun loukkaantumisten seurauksena jouduin jättämään ammattiurheilun ja piti keksiä jotakin tilalle. Aloin hakea töitä ja löysin tämän paikan. Minulle tämä on ollut sellainen oikeaan työelämään siirtymisen vaihe. Niin sanotusti ensimmäinen normaali työ urheilu-uran jälkeen. Tykkään niin paljon toimia ihmisten kanssa, että oli aika selvää, että hakeudun töihin juuri palvelualalle. Olen ollut työnkuvaani todella tyytyväinen.

Työssäni tarvittavia taitoja ovat muun muassa ihmisläheisyys ja sosiaalisuus sekä se, että pystyy tekemään välillä montaakin asiaa samaan aikaan. On tärkeää olla pelisilmää, jotta ravintolan tilanteesta pysyy ajan tasalla. Pitää kyetä havainnoimaan juuri sillä hetkellä tapahtuvat asiat kokonaisuutena, reagoimaan nopeasti niihin asioihin, jotka vaativat välitöntä toimintaa ja myös päättämään mitkä asiat voivat odottaa hetken. Tässäkin tärkeää on suunnitelmallisuus.

Tämä kaikki on yhteydessä urheilutaustaani. Sen kokemuksen ansiosta pystyn toimimaan ammattimaisesti stressaavissakin tilanteissa ja paineen alla. Olen kasvanut sellaiseen todella reippaaseen asenteeseen ja siihen, että aina pitää laittaa omaa parastaan. Siitä syntyvästä tehokkuudesta on tietenkin ollut hyötyä työssäni.

Hilla kokee onnistuneensa työssään, kun asiakkaat ovat tyytyväisiä. Kuva: Jouni Porsanger

Työyhteisöni on sellainen, johon voin tukeutua. Meillä on hyvä työporukka ja juttu kulkee kaikkien kanssa. Olen sitten salin tai keittiön puolella, minulla on samassa vuorossa aina työkavereita samoissa tehtävissä. Meillä on rento ja hyvä fiilis ja voin tukeutua porukkaan myös hektisissä tilanteissa. Kaikki osaavat hoitaa omat hommansa tehokkaasti, mutta kiireenkään keskellä työkavereita ei unohdeta, vaan toista paikataan, jos on tarvetta!

Onnistunut työpäivä on sellainen, kun huomaan, että asiakkaat ovat tyytyväisiä. Silloin voin olla tyytyväinen omaankin suoritukseeni.

Liityin PAMiin kesällä 2019, koska minulla on jo pidempään ollut mielessä, että liitossa olisi hyvä olla, jos eteeni tulee tilanteita, joissa tarvitsen apua tai neuvoja. Silloin ei tarvitse yksin miettiä miten asiat kuuluu hoitaa vaan liitto on apuna. PAM oli selkeä valinta koska se on niin laaja liitto, että voin tehdä palvelualalla monenlaista työtä ja kuulua PAMiin.

Liittyminen tuli ajankohtaiseksi myös siksi, että olen pian vaihtamassa paikkakuntaa ja sen mukana myös työpaikkaa. Ajattelin, että tällaisessa muutostilanteessa saatan erityisesti tarvita liiton apua. Seuraavaksi aloitan työt kaupan alalla. Työtehtävät ja ympäristö vaihtuvat, mutta samankaltaisuuksiakin siitä löytyy nykyisen työni kanssa. Samoja asiakaspalvelutaitoja tulen tarvitsemaan myös siinä työssä.

Vapaa-ajallani harrastan yhä paljon urheilua ja erityisesti Cross Fittiä. Lisäksi liikun paljon luonnossa ja nautin lukemisesta sekä ruoanlaitosta. Vaikka olen töissä jatkuvasti tekemisissä ruoan kanssa, en silti ole kyllästynyt kokkaamiseen vaan saan töistä ideoita siihen, mitä omassa keittiössä voisi kokeilla. Ruoanlaitto on todella rentouttavaa.

Tulevaisuudessa tavoitteenani on päästä opiskelemaan lääkäriksi. Sekin on palveluala, joten kaikki tämä työkokemukseni tulee auttamaan minua myös siinä työssä. Olen jo nyt oppinut konkreettisesti sen, miten asiakkaita kohdataan. Toivon, että koulun ohella saisin jatkaa osa-aikaisesti töitä palvelualalla, koska nautin niistä paljon.