Uutinen - 29.10.2014 klo 13.07

Andy Hall -oikeusjutussa erävoitto

Finnwatchin Sonja Vartialan mielestä yritysvastuun ei pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen. Kuva: Tiina Ritala

Suomalaisen Finnwatchin tutkijaa Andy Hallia vastaan nostetuista syytteistä ensimmäinen on hylätty, koska Hallin kuulustelut eivät sujuneet lainmukaisesti. Helsingistä lähti Hallille tukiviestejä.

Oikeudenkäyntien sarja Hallia vastaan jatkuu torstaina. Syytteiden takana on Natural Fruit -ananasmehutehdas, jonka työoloista Andy Hall paljasti viime vuonna suuria puutteita Finnwatchin tilaamassa raportissa. Tehdas ei ole kiistänyt epäkohtia työoloissa, mutta se syyttää tutkijaa mm. kunnianloukkauksesta. Hallia uhkaa jopa 7 vuoden vankeustuomio, jos oikeus toteaa hänet syylliseksi.

Helsingissä kokoontui keskiviikkoaamuna joukko ihmisoikeusaktivisteja ja median edustajia Thaimaan suurlähetystön eteen. Mielenosoituksesta lähti tukiviestejä uuteen oikeudenkäyntiin valmistautuvalle brittiläiselle Hallille. Samaan aikaan mielenosoituksia pidettiin myös Alankomaissa, Britanniassa ja Yhdysvalloissa.

Finnwatch vaatii Natural Fruitia luopumaan kaikista Andy Hallia vastaan nostetuista syytteistä. Toiminnanjohtaja Sonja Vartiala totesi Helsingin tukitilaisuudessa, että oikeustoimet ovat juridista häirintää, jonka tarkoitus on haitata ihmisoikeuksien puolesta toimivan Hallin ja Finnwatchin työtä.

Kuluttajat ovat heränneet vaatimaan yrityksiltä vastuullisuutta. S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen totesi Helsingissä, että S-ryhmä tehostaa valvontaa entisestään. ”Tulevaisuudessa pitää tehostaa myös riskienarviointia, ja se edellyttää lisätietojen hankkimista yhteistyömaista”, Rankinen totesi.

PAMin edustajiston puheenjohtaja Joonas Tuomivaara totesi omassa puheenvuorossaan olevansa paikalla varastotyöntekijänä. Myös hän totesi suomalaisen kuluttajan olevan kiinnostunut siitä, millaisissa oloissa tuotteet valmistetaan. Tuomivaara painotti sitä, että yritysten pitää olla aktiivisia eikä jättää kaikkea työtä Finnwatchin kaltaisille järjestöille. Kansainväliseltä ay-liikkeeltä hän odottaa sellaisten yritysten painostamista, jotka eivät toimi vastuullisesti.

Teksti: Tiina Ritala