Työelämä - 22.07.2020 klo 17.14

Ann Selinin huikea ura liiton palveluksessa on kalkkiviivoilla

Onnea! Ann Selin viettää tänään 60-vuotispäiviään. Kuva: Eeva Anundi

Ann Selinin monia työnkuvia sisältänyt ura kertoo myös ay-liikkeen erilaisista haasteista neljällä eri vuosikymmenellä.

Tänään 60-vuotta täyttävä Ann Selin viettää viimeisiä päiviään liiton palveluksessa. Viime kesänä puheenjohtajan tehtävistä projektitöihin siirtynyt Selin jää eläkkeelle 1. elokuuta.

Hänestä kirjoitettu kirja julkaistiin myös tänään Helsingin Juttutuvassa. Henkilökuva kertoo pitkän kaaren siitä, kuinka itähelsinkiläinen nuori tyttö tuli keskikoulun jälkeen tsuppariksi silloiseen Liiketyöntekijän liittoon ja eteni vähitellen johtajaksi. Se "kesätyö" venähti 44 vuoden pituiseksi.

Selin tuntui olleen aina paikalla, kun liitto kohtasi uusia haasteita. Hänen uransa kertookin osaltaan myös ay-liikkeen muuttumisesta.

Nuorisotyötä, työsuojelua

1970-luvulla jäseniä tuli ovista ja ikkunoista, ja liittojen työntekijöille riitti hommia. Tsuppari sai vähitellen eteensä sihteerin ja työttömyyskassan töitä.  Sanavalmiista organinsoijasta tuli pääkirjanpitäjän sijainen vain 19-vuotiaana.

1980-luvulla ay-liike jo joutui kilpailemaan etenkin nuorten ajasta. 27-vuotiaana Selin täytti kalenteriaan liiton ensimmäisenä kokopäiväisenä nuorisosihteerinä. Siinä saumassa, kun henkinen työsuojelu nousi työelämässä tapetille, hänestä tuli työsuojelusihteeri.

Selin oli Jyväskylän aluetoimiston esimiehenä kehittämässä palveluja silloin, kun myyjät kohtasivat työttömyyden 1990-luvun laman jälkimainingeissa. Mutta aina nokka kohti uutta. Kun palvelualoilla neljästä liitosta syntyi PAM vuonna 2000, Selin hitsasi  liiton suurimman aluetoimiston, Helsinki-Uusimaan, päällikkönä työkulttuureja yhteen.

Jäsenet voimavarana

Vuonna 2002 nelikymppinen Selin ryhtyi johtamaan koko suurliittoa.  Selin itse arvioi, että PAMin suurin haaste hänen  puheenjohtajavuosinaan oli työelämän jatkuva muutos.

”Yhä useampi joutui hankkimaan elantonsa tavoilla, joita nykyinen työlainsäädäntö tai sopimukset eivät tunnista ”, Selin toteaa.

Liiton jäsenet ovat olleet iso voimavara ja merkityksen antaja työssä.

”Kun aloitin puheenjohtajana, ehdin tavata jäseniä paljon useammin. Sitten aika meni virkamiesten, päättäjien ja työnantajien sekä erilaisten sidosryhmien tapaamisiin”, hän tuskailee.

"Toisaalta tuntuu, että on aika"

Tuskailu sikseen. Tänään nostettiin maljat niin syntymäpäivien kuin kirjan Ann Selin: Ihminen, nainen ja johtaja kunniaksi. Henkilökuvan ovat kirjoittaneet Pirkko Vekkeli ja Ismo Loivamaa.

"Olen ylpeä PAMin maineesta modernina liittona", Selin vastasi, kun Pirkko Vekkeli kysyi häneltä suurinta saavutustaan liiton puheenjohtajana. Kuva: Eeva Anundi

Minerva Kustannus Oy:n kirja välittää hyvin sen, että vaatimattomista oloista noussut Selin ei missään vaiheessa kadottanut rempseää puhetyyliään. Kirjaan haastateltujen silmissä hänet tunnetaan ratkaisua hakevana strategina, joka ei pidä jahkailusta, mutta joka osaa olla myös joustava.  Ja kynnet, ne muistetaan. Siinä vaiheessa kun lakatut kynnet alkavan naputtaa pöytää, muut tietävät, että vaikea asia on kypsymässä päätökseksi.

Millä mielin jäät pois liiton palveluksesta?

”Luonnollisesti on haikeaa, mutta toisaalta tuntuu, että on aika. Liitto on hyvissä käsissä. On paljon ihmisiä, jotka tekevät sydämellään työtä jäsenten eteen ja heidän kanssaan. Minä koen, että voin hyvällä omallatunnolla ottaa nyt tässä elämänvaiheessa vähän rennommin. ”

Etappeja Ann Selinin uralla:

• Tsuppari 1976
  • Nuorisosihteeri 1987