Yhteiskunta - 30.09.2020 klo 09.55

Annika Rönni-Sällinen on huolissaan ravintoloiden aukiolojen rajoitusten vaikutuksista alan työpaikkoihin

Kuvaaja: Susanna Kekkonen

Ravintolat joutuvat ensi viikon torstaista lähtien sulkemaan ovensa viimeistään klo 01 ja anniskelu on lopetettava klo 24.

Maan hallitus linjasi eilen 29. syyskuuta ravitsemisliikkeiden aukiolo- ja anniskeluaikojen väliaikaisesta rajoittamisesta koronaepidemian vuoksi. Asetuksen mukaan ravintolat on suljettava viimeistään klo 01. Anniskelun voi aloittaa aikaisintaan klo 09 ja se on lopetettava viimeistään klo 24. Asetus astuu voimaan huomenna 1.10. ja on näillä näkymin voimassa lokakuun loppuun. Ravitsemisliikkeiden on alettava noudattamaan asetusta siirtymäajan jälkeen, viimeistään 8.10.

Muilta osin yleiset hygieniaohjeet pysyvät ennallaan, eli jokaisella asiakkaalla on oltava edelleen oma istumapaikkansa ja palvelu on järjestettävä niin, että asiakkaiden ja seurueiden välillä pidetään riittävä etäisyys.

PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen on huolissaan rajoitusten vaikutuksista alan työpaikkoihin ja työllisyyteen. Alan työehtosopimusneuvottelut ovat kesken.
”Eilen julkistetut uudet rajoitukset eivät paranna työehtosopimusneuvottelujen tilannetta.”

Epidemian kehitystä seurataan jatkuvasti eri puolella Suomea. Kiihtymisvaiheessa olevassa maakunnassa on määrä ottaa käyttöön rajoitukset, joiden mukaan ravitsemusliikkeet on suljettava viimeistään kello 23 ja anniskelu päättyy kello 22. Lisäksi ravitsemisliikkeen sisätilassa tai sen osassa saa oleskella yhtäaikaisesti enintään puolet suurimmasta asiakasmäärästä.

Rajoitusten taustalla on uusien COVID-19-tapausten määrän kasvu Suomessa viime viikkojen aikana valtakunnallisesti ja yhä useamman sairaanhoitopiirin alueella.

Työnantajia edustavan Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan mukaan uudet rajoitukset kohdistuvat erittäin voimakkaasti isoimpiin yöravintolayrityksiin. Yli 500 työntekijän ravintolayritysten liikevaihto vähenee yli 90 prosentilla, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että näiden yritysten yökerhot suljetaan.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat