Työehdot - 14.06.2021 klo 08.00

Ansaitut vapaat kaikille siivoojille

Tiesitkö, että siivousalalla kaikki eivät saa arkipyhistä palkallista vapaata? Tiistaina 15.6. vietetään kansainvälistä siivoojien oikeuksien päivää.

Kiinteistöpalvelualalla – johon myös siivous- ja puhtausala kuuluu – töitä tehdään entistä enemmän kaikkina vuorokauden aikoina ympäri vuoden, arkena ja pyhänä. Useimmilla palvelualoilla arkipyhä lyhentää työaikaa tai vuosivapaita kertyy niin, että kaikki työntekijät saavat palkallista vapaata samoin säännöin. Siivousalalla tilanne on toisin.

“Osa siivoojista ei saa vuoden aikana yhtään palkallista vapaata, arkipyhistä huolimatta. Tämä voi johtua jo pelkästään siitä, kuinka monena päivänä viikossa siivooja työskentelee ja miten työskentely kohteessa järjestetään. Tältä osin olisi jo korkea aika saada myös kiinteistöpalvelualan työntekijöitä koskeva työehtosopimus vastaamaan nykypäivää”, pohtii PAMin sopimusasiantuntija Ulla Moilanen.

Hän peräänkuuluttaa yhteneväisiä työaikaan ja palkallisiin vapaisiin liittyviä käytäntöjä.

”Olisi vähintäänkin kohtuullista, että palkalliset vapaat koskettaisivat kaikkia alan työntekijöitä tasapuolisesti suhteessa työaikaan.”

Ulla Moilanen haluaa kaikille kiinteistöpalvelualan työntekijöille yhteneväiset työaikaan ja palkallisiin vapaisiin liittyvät käytännöt. Kuva: Eeva Anundi

Osa-aikaiset työntekijät ilman palkallista vapaata

Siivous- ja toimitilapalveluyritys SOLin pääluottamusmies Janne Forsman pitää nykyistä mallia epäoikeudenmukaisena.

”Jos kokoaikainen työntekijä esimerkiksi siivoaa samaa kohdetta vakituisesti maanantaista perjantaihin, ja arkipyhä osuu viikolle, niin hän saa siitä useimmiten korvauksen. Osa-aikaisten kohdalla tilanne on toinen, sillä heidän työvuoronsa järjestellään käytännössä niin, etteivät ne koskaan osu arkipyhiksi”, hän sanoo.

Forsmanin mukaan työntekijöillä olisi usein halua myös tehdä arkipyhinä, kun taas asiakasyritykset harvemmin haluavat maksaa arkipyhäpäivinä teetetyn työn lisäkustannuksia eli tuplapalkkaa.

”Tällä hetkellä noin 70% SOLin työntekijöistä on osa-aikaisia. Siksi suurin osa työntekijöistä ei ole koskaan saanut palkallisia vapaita”, Forsman kertoo.

Forsman muistuttaa, että vaativaa fyysistä työtä tekevät siivoojat ovat työskennelleet koko koronavuoden ajan oman terveytensä uhalla.

”Onko reilua, että samaan aikaan kun suurin osa suomalaisista työntekijöistä voi pitää palkallisen vapaapäivän, toisia tämä etu ei koskaan kosketa?” hän kysyy.

Oikeutta siivoojille -päivä

Tiistaina 15.6. vietetään kansainvälistä siivoojien oikeuksien päivää, jolloin ammattiliittojen aktiivit ympäri maailmaa kampanjoivat siivousalan arvostuksen puolesta. Oikeutta siivoojille (engl. Justice for Janitors/Justice for Cleaners) on Yhdysvalloista alkunsa saanut liike, jonka tavoitteena on siivousalalla työskentelevien työolojen ja palkkauksen parantaminen.

PAMin kattojärjestön Palvelualojen maailmanliitto UNI:n organisoimaa päivää vietetään Suomessa tänä vuonna yhdeksättä kertaa.

Teksti: Satu Ahonen & Minna Raitapuro

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.