Työehtosopimusneuvottelut - 17.04.2020 klo 11.45

Apteekkialalle hyväksytty uusi työehtosopimus – parannuksia työn ja arjen yhteensovittamiseen

Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus on hyväksynyt apteekkialalle uuden työehtosopimuksen, joka noudattaa palkankorotustasoltaan yleistä linjaa. Merkittävää sopimuksessa on yleiskorotusten kohdistuminen myös työaikalisiin sekä parannukset taukoihin.

Apteekin työehtosopimuksen alaisissa töissä työskentelee 3500 työntekijää kuten muun muassa lääketyöntekijöitä ja lääketeknikoita. Uusi hyväksytty työehtosopimus on voimassa tämän vuoden huhtikuun alusta vuoden 2022 huhtikuun loppuun saakka.

Sopimuskauden aikana taulukko- ja henkilökohtaisia palkkoja korotetaan kahdesti. Ensimmäinen korotusajankohta on 1.8.2020, jolloin palkat sekä työaikalisät nousevat 1,5 %. Seuraavan kerran palkkoja ja työaikalisiä korotetaan 1.8.2021, jolloin yleiskorotus on 1,9 %.

Yhtenä keskeisenä saavutuksena työehtosopimusneuvotteluissa voidaan pitää juuri palkankorotusten toteutumistapaa sekä korotusten kohdistumista myös työaikalisiin.

”Tältä osin toteutuneeseen palkkaratkaisuun voi olla tyytyväinen. Tavoitteenamme neuvotteluissa oli turvata palkankorotusten toteutuminen yleiskorotuksina, ei esimerkiksi sekamallina, jossa osa olisi maksettu apteekkikohtaisena eränä. Tässä onnistuttiin”, toteaa sopimusasiantuntija Sirpa Moilanen.

Uutena lisäyksenä työehtosopimukseen kirjattiin merkintä työntekijöiden varallaoloajan määräyksistä.

”Pyrimme huomioimaan neuvotteluissa työntekijöiden arkeen ja sen ennakoinnin sujumiseen liittyviä kysymyksiä. Siitä syystä tehdyt täsmennykset varallaoloaikaan ja siitä maksettavaan työntekijän ja työnantajan välillä sovittavaan korvaukseen, on hyvä asia”, Moilanen toteaa.

PAMille tärkeää oli edistää neuvotteluissa työntekijöiden työhyvinvointia ja jaksamista.

”Saavutimme lisää taukoaikaa pitkiin, yli 9 tuntia kestäviin työpäiviin sekä suosituksen siitä, että aattovapaata seuraava päivä olisi hyvä pyrkiä järjestämään työntekijälle myös vapaapäiväksi”, Moilanen toteaa.

Moilanen pitää hyvänä myös sitä, että hyväksytyssä sopimuksessa päätettiin jatkaa jo edellisellä sopimuskaudella aloitettua palkkausjärjestelmän kehittämistyöryhmän työtä. Lisäksi työehtosopimukseen saavutettiin kirjaus, että työtapaturman sattuessa työntekijälle sairasajanpalkkaa maksaa ensin työnantaja.

”Neuvotteluissa sovittiin, että työtapaturmasta johtuvasta työkyvyttömyydestä ensimmäiset 28 päivää palkka tulee työnantajan maksamana. Se auttaa henkilön taloudellista tilannetta, mikäli vakuutusyhtiön korvauspäätöksiä joutuisi odottamaan pidempään”, hän toteaa.

Moilanen kertoo, että neuvottelujen vaikeana asiana oli hyväksyä heikennykset koeaikaan, joka pitenee neljästä kuukaudesta kuuteen kuukauteen ollen nyt linjassa lain kanssa.

”Työehtosopimusneuvotteluissa molemmilla osapuolilla on aina tavoitteita ja lopputulos on kompromissi. Tyytyväinen voi kuitenkin olla siihen, ettei neuvottelupöydässä jouduttu käymään vääntöä esimerkiksi ilmaisista kiky-tunneista. Ne määräykset olivat alalla määräaikaisia ja päättyivät 31.12.2019 ”, hän toteaa.

Yksityiskohtaisemmat tiedot sopimuksen sisällöstä sekä palkkataulukot päivittyvät PAMin wiki-sivustolla kohtaan Apteekin työehtosopimus.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.