19.08.2014 klo 10.55

Arkipyhiä ei siirretä viikonlopulle

Selvitys arkipyhäpäivien mahdollisesta siirtämisestä on päätymässä tulokseen, että siirto ei toteudu. Tuloksen julkisti ensimmäisenä kirkko.

Selvitys arkipyhäpäivien mahdollisesta siirtämisestä lauantaille on päätymässä  tulokseen, että siirto ei toteudu, evankelis-luterilainen kirkko tiedotti maanantaina. Kirkko sekä työntekijöiden ja työnantajien järjestöt selvittivät, olisiko loppiainen ja helatorstai siirretty lauantaipäiville. Selvityksen tekemisestä sovittiin syksyn 2013 työllisyys- ja kasvusopimuksessa.

"Kirkollisiin juhlapäiviin puuttumisella menetettäisiin yhteiskunnan hyvinvoinnin ja ihmisten jaksamisen näkökulmasta huomattavasti enemmän kuin saavutettaisiin", arkkipiispa Kari Mäkinen kommentoi.

Selvityksen mukaan Suomessa arkipyhien määrä on kansainvälisessä vertailussa muiden maiden keskiarvoa alempi. Niinpä työnantajien perustelu, että siirtoa tarvittaisiin kilpailukyvyn parantamiseksi, jäi horjuvaksi. Elinkeinoelämän keskusliitto EK laskee kuitenkin työpäivien lisääntymisen tuottavan satojen miljoonien hyödyn. Työnantajien kanta jäi vähemmistöön, koska työntekijäjärjestöt ja kirkko eivät nähneet pyhien siirtämiselle syytä.

Pam-lehti kirjoitti aiemmin, että pyhien siirto olisi ollut haitallinen ainakin matkailualalle, jota pitkät viikonloput hyödyttävät. Selvitys pdf-muodossa on ladattavissa kirkon verkkosivuilta.

Teksti: Tuomas Lehto

Puhelinpalvelu ma–pe