Artikkeli - 27.11.2014 klo 11.41

Pääkirjoitus: Ota selvää

Opi perusasiat”, runoili saksalainen Bertolt Brecht 1930-luvulla. Lehden tässä numerossa käsitellään runsaasti osaamista ja oppimista. Perusasioiden oppimisen merkityksestä kertoo, että koulutustaso lisää mahdollisuutta löytää työpaikka.

Brecht jatkoi: ”Se ei koskaan ole liian myöhäistä.” Vähemmälläkin koulutuksella ihminen voi olla rautainen ammattilainen työssään. 20-vuotiaan näyttötutkintojärjestelmän avulla osaamisensa voi osoittaa ja saada siitä todistuksen. Järjestelmää ollaan uudistamassa. Tärkeää on lisätä edelleen tutkinnon uskottavuutta.

”Se ei riitä, mutta opi ne”, täydensi Brecht runoaan. Jatkuva talouden ja teknologian muutos ajaa siihen, että kerran opittujen perusasioiden päälle on rakennettava uutta osaamista. Sitä tarvitsevat palvelualojen yrityksetkin pärjätäkseen. SAK:n kysely osoitti, että vain vähemmistö yrityksistä suunnittelee henkilöstökoulutustaan ja käyttää yhteiskunnan siihen suuntaamaa verovähennysoikeutta. Enemmistö ei suunnittele eikä käytä. Toivottavasti ne pian oppivat.

Ei oppiminen kuitenkaan voi palvella vain työelämää. Siitä on parhaimmillaan iloa ja hyötyä koko elämässä. PAM järjestää jäsenilleen kursseja, joiden jälki parhaimmillaan näkyy omassa arjessa. Brecht toteaa: ”Älä usko kuulopuheisiin, ota selvää.”

Kirjoittanut: Auli Kivenmaa, päätoimittaja