Artikkeli - 19.12.2014 klo 10.00

Puh.Joht.: Kaarlo Julkunen

PAMin järjestölinjan vetäjä, aina jäsenkaavakkeet taskussa kulkeva Kalle pukeutui #pukiksi.

Joulupukki alkaa syntyä. Punainen nuttu, valkoinen parta ja hapsut, jalkoihin turpeesta tehdyt tossut. Säkki selkään ja keppi käteen, matka saa alkaa. Laulu kajahtaa ja pukki antaa oman vastauksensa hieman epävireisellä sävelellä sanoja sovitellen. Sitten unohtuu kömpelyys ja jalka liikkuu kuin kärkietenijällä ykköspesää tavoitellessa. Tulee vitsailtua niitä ja näitä ja lorujakin laskettua.

Yhtä asiaa pukki ei unohda. Matkassa on aina PAMin jäsenkaavakkeita. Pukki tietää, että kaikki ahkerat tontut ovat oman ammattiliittonsa jäseniä. Joskus pukin konttiin hankitaan tavaroita myös kaupoista. Pukki kuitenkin katsoo, että järjestäytymättömältä myyjältä hankitut lahjat ja kukat ovat hyvin ”kylmiä lahjoja”.

Korvatunturin joulusiivouksessa käytetään tietenkin vain järjestäytyneitä siivoojia. Muutaman kerran tonttujen kanssa kylillä kiertäessä on kyllä kahvilasta löytynyt henkilö, joka on kehunut pärjäävänsä omillaan ilman liittoa. Tämän paikan pukki muistaa hyvin ja suunnistaa naapurikahvioon lämpimälle kaakaolle.

Aamulla on tonttujen yhteinen palaveri, katsotaan vielä viimeiset ohjeet joulumatkaa varten. Pukki käskee nyt tonttujen olla hyvin tarkkana siitä, että kaikille tonttujen apulaisille ja ystäville vielä muistutetaan: Jouluksi PAMiin. Pukki on keksinyt uuden joululaulunkin. Sen kertosäettä hän hyräilee: Pukki tarjoo PAMin turvaa, pukki tarjoo PAMin turvaa, siispä kaikki Jouluksi PAMiin.

Raskas joulukierros on takana, pukin selkää särkee, polveakin kolottaa. Väsyneenäkin pukki avaa vielä sängyn vieressä olevan tietokoneen. Sähköposti on täynnä kiitoksia ja twitterissä on ilahduttava viesti #PAM #Suomen #Suurin #ammattiliitto ja liitteenä kuva. Hymysuin pukki köllähtää sängylle. Taisipa olla tuttu kuva. Parta oli vain hieman reissussa kasvanut.

Teksti: Kaarlo Julkunen, PAMin 2. varapuheenjohtaja