Artikkeli - 25.09.2015 klo 10.07

Pääkirjoitus: Murheen kautta

Kun tätä Pam-lehden numeroa ryhdyttiin tekemään, ei hallituksen leikkausesityksistä ollut tietoa. Liikkeelle pantiin jutut Mikkelistä ja Tuko Logisticsilta. Toisessa on käytäntöjä muutettu, jotta asiakkaat saadaan palveltua paremmin, toisessa taas on pureuduttu työhyvinvointiin.

Asiat ovat edenneet yhteistyössä – ei pakottamalla toisen osapuolen ennalta määräämään muottiin.

Tämän maan hallitus voisi ottaa lähestymistavasta oppia. Se on valmis murtamaan työlainsäädännön perusajatuksen työntekijän suojaamisesta pakkolainsäädännöllä, jotta sen esitykset toteutuisivat. Se on pitänyt tiukasti kiinni synkästä taloustilanteen tulkinnasta, vaikka talousluvuissa ja ekonomistien arvioissa on tarjolla toisenlaistakin tulkintaa. Murheen kautta on mentävä.

Työntekijät osoittivat mieltään esityksiä vastaan. Pääministeri lupasi edelleen kuulla työmarkkinajärjestöjen uusia ideoita hallituksen tavoitteiden toteuttamisesta. Tätä kirjoittaessa ei tiedetä, miten se etenee. Tunnelma on epävarma, sillä hallitus on esittämässä työttömyysturvan leikkauksia ja paikallisen sopimisen lisäämistä. Mitä ne merkitsevät tavallisille työntekijöille? Tilanne tuntuisi vaativan uutta näkökulmaa, jossa katsotaan kokonaisuutta. Se lisäisi sitä paljon puhuttua luottamusta.

Kirjoittanut: Auli Kivenmaa, päätoimittaja