Artikkeli - 19.02.2016 klo 10.54

Pääkirjoitus: Turvatta työssä

Kansalaisaloite nollatuntisopimusten kieltämisestä on työelämää koskevana lajissaan ensimmäinen, joka päätyi eduskuntaan asti.

Aloite esittää, että työsopimuksiin määriteltäisiin 18 viikkotunnin vähimmäisraja. Työntekijän kirjallisesta toivomuksesta opiskelun, lasten hoidon ja osa-aikaeläkkeen vuoksi lyhyemmästäkin ajasta voitaisiin sopia.

Nollatuntisopimuksissa valta on työnantajalla. Se ei velvoita työnantajaa mihinkään, ei edes yhteen työtuntiin. Työntekijän se asettaa tilanteeseen, jossa hänen on oltava aina valmiina, koska muuten työt voivat loppua ja toimeentulonoro tyrehtyä. Uutta työtä ei näinä aikoina helposti löydy.

Yli 63 000 allekirjoitusta kerännyt aloite sai vielä viime keväänä kansanedustajaehdokkailta paljon tukea. Nyt syke hallituksen politiikassa on toinen. Esitykset koeajan pidentämisestä, määräaikaisten työsuhteiden perusteiden poistamisesta ja irtisanottujen takaisinottovelvoitteen lyhentämisestä ovat kaikki omiaan lisäämään työntekijöiden tuntemaa epävarmuutta.

Tutkimusten mukaan sellaiset yritykset ovat onnistuneet toimintatapojensa kehittämisessä, joissa työntekijöiden ja työnantajan kesken on vastavuoroisuuden tunne. Sitä tunnetta ei synny, jos lainsäädäntöä muokataan suuntaan, jossa työntekijä on aina turvattomampi.

Teksti: Auli Kivenmaa, Pam-lehden päätoimittaja