Artikkeli - 04.09.2017 klo 10.00
Palkkasaatava

Oululaismiehen palkkasaatavat kipusivat 5000 euroon

Kuvitus: Anja Reponen

Keski-Euroopasta Ouluun muuttanut mies otti yhteyttä PAMiin, kun työnantaja jätti palkat kokonaan maksamatta.

Oululaisen miehen työnantaja ei ole maksanut palkkaa tämän vuoden toukokuun jälkeen. Saatavia alkaa olla jo 5 000 euroa.

”Toivottavasti stressaava vaihe päättyy PAMin avulla ja saan minulle kuuluvat rahat”, sanoo PAMin Oulun toimistoon yhteyttä vastikään ottanut mies.

Aluksi hän oli tyytyväinen työnantajaan ja työsopimukseen, mutta kevättalvella tilanne muuttui tyystin.

”Seitsemän kuukautta kaikki sujui hyvin. Tein teippejä ja teippasin mainoksia autoihin. Ja pomo maksoi palkan. Olen tarkka rahasta ja pidän asiani järjestyksessä. Niinpä ihmettelinkin etten helmikuun jälkeen pyynnöstäni huolimatta saanut palkkakuittia.”

Mies muutti Suomeen suomalaisen tyttöystävänsä luo Keski-Euroopasta. Jo ennen tuloaan hän lähetti työhakemuksia autoteippauksia tekeviin yrityksiin, koska sen työn hän osaa.

”Yhden miehen teippausfirmasta tuli kutsu töihin. Olin tyytyväinen reilulta tuntuvaan työsopimukseen. Töitä oli täydet tunnit ja tuntipalkkakin 13,50 euroa.”

Miehen mukaan toukokuussa palkanmaksu kuitenkin tyssäsi kokonaan.

”Kun kysyin saatavista, pomo sanoi odottavansa parin ison asiakkaan maksavan laskunsa. Uskoin selityksen aluksi, mutta rahaa vain ei missään vaiheessa kuulunut,” hän kertoo.

”Vaikka en saanut rahojani, pomo vaati minua tekemään öisin ja viikonloppuisin ylitöitä. Minulla ei ole työyhteisöä, enkä tiennyt, kenen puoleen kääntyä. Sinnittelin säästöilläni, mutta jokainen työpäivä oli stressaava. Aloin miettiä irtisanoutumista.”

Tyttöystävän neuvosta mies soitti loppukesästä SAK:n maahanmuuttajien työsuhdeneuvontaan. Siellä neuvottiin, että mies kirjaisi palkkasaatavat lomakkeelle ja antaisi sen pomolleen.

Mies sanoo, ettei hän tuntenut aiemmin ammattiliittoja, mutta nyt hän on ottanut yhteyttä Oulun PAMin toimistoon.

”Tarinani kuunneltuaan he totesivat, että jos en ole liiton jäsen, he eivät juuri voi auttaa. Liityin siis välittömästi ja tapaan liiton toimitsijan. Tuntuu huojentavalta, että joku tietää, miten tässä tilanteessa kannattaa toimia.”

John, Oulu
Haastateltavan nimi on muutettu.

PAM kommentoi:
John, tästä lähtien et ole enää yksin. Me autamme sinua saamaan sinulle kuuluvat palkkasaatavat. Ihan ensimmäiseksi teemme hakemuksen palkkaturvaan ja sitten koetamme neuvotella saatavia työantajalta. Tarvittaessa mietimme, yritämmekö ratkaista asiaa oikeusteitse. Vaikuttaa, että työnantajasi on toiminut lainvastaisesti.

PAMin toimitsija Pietari Tikkanen, Oulu

Onko sinulla ollut palkkasaatavia?
Ja miten olet tilanteen ratkaissut? Kerro kokemuksesi palautelomakkeella.

Lue myös:

Palvelualojen työnantajat pimittävät palkkoja satojen tuhansia euroja vuosittain

Onko sinulla palkkasaatavia - Toimi näin

Myyjä taisteli itselleen kokemuslisät pomon vastustuksesta huolimatta

Lisää tietoa palkasta täältä.

Teksti: Kaisa Viitanen