Artikkeli - 05.09.2017 klo 15.00
Luottamushenkilö

Pamilaiset luottamusmiehet jakavat kurssilla kokemuksiaan – luottamuksella

Tommi Vilppula (vas.), Hellevi Kyllönen, Ville Toivari ja Anna Päkki verkostoituivat ja saivat tietoa työlainsäädännöstä luottamusmiesten jatkokurssilla Vantaalla. Kuva Riitta Ryynänen.

PAMin luottamusmieskurssi tarjoaa vertaistukea sekä jytäkkää ja käytännönläheistä tietoa työelämän lainsäädännöstä.

Keskinäiset Facebook-ryhmät ja WhatsApp-viestittelyt ovat jokapäiväinen apu, kun luottamusmiehet pähkäilevät työnsä kiemuroita ja kysyvät ongelmatilanteissa neuvoja toisiltaan.

”Etenkin alkuvaiheessa toisten tuki on tärkeää, ettei jää yksin asioitten kanssa”, sanoo Etelä-Karjalassa pari vuotta vartiointiliike 4T Turva Oy:n pääluottamusmiehenä ollut Ville Toivari.

Kaakkois-Suomen vartijoiden ammattiosastoon kuuluva Toivari on sosiaalisen median suljetuissa ryhmissä kysynyt luottiskollegoilta esimerkiksi työsopimusten päivittämisestä.

Vajaat 20 luottamusmiestä eri puolilta Suomea kokoontui elokuun lopulla Vantaalle PAMin luottamusmiesten viisipäiväiselle jatkokurssille. Niin Toivarin kuin helsinkiläisten Anna Päkin ja Tommi Vilppulan mukaan kurssien tärkeintä antia on verkostoituminen sekä vertaisesimerkkien jakaminen ja niiden pohtiminen joukolla. Kursseilla ja  keskusteluissa tietoa jaetaan aina luottamuksellisesti. Ryhmän ulkopuolelle ei asioista kerrota.

”Yhdessä olemme viisaampia. On parempi, että 17 luottamusmiestä miettii jotain asiaa kuin että yksin sitä tekisi”, Toivari toteaa kurssityöskentelystä.

Plantagenin pääluottamusmies Anna Päkki odotti etukäteen tietoa erityisesti työelämän laeista, ja sitä olikin tarjolla kahden kurssipäivän ajan aamusta pitkälle iltapäivään. Työ- ja sosiaalioikeuden dosentti Jaana Paanetoja kertoi asiasta lukuisin käytännön esimerkein. Yksi niistä oli, että jos työntekijä on ilmoittanut työnantajalle jääneensä selkäsairauden takia sairauslomalle, ei kannata samaan aikaan ilmoittautua Finlandia-hiihdon lähtölistoille puhumattakaan siitä, että hiihtäisi maaliin asti.

Samoin kuultiin, että jos määräaikaisessa työsopimuksessa ei ole erillistä mainintaa sopimuksen irtisanomisesta, ei työntekijä voi irtisanoa työsuhdetta ilman työnantajan suostumusta, vaikka olisikin saamassa toisen vakituisemman työpaikan.

Kajaanin K-raudan luottamusmies Hellevi Kyllönen sanoi esimerkkien valaisseen työelämän lainsäädäntöä monipuolisesti.

”Niistä saa pelinappuloita käytäntöön. Hyvä olisi, että jo ensimmäisellä luottamuskurssilla olisi ainakin yksi päivä lakiasioista”, hän ehdottaa.

Jatkokurssilla käytiin läpi myös luottamusmiehen roolia vaikuttajana. Pian kaksi vuotta Webhelpin luottamusmiehenä ollut Tommi Vilppula korostaa, että luottamusmiehen on uskallettava tuoda itseään esille.

”Uusille työntekijöille pidän aina selkeän myyntipuheen: mitä teen työpaikalla, mikä on tehtäväni, mistä asioista minulle voi tulla puhumaan ja mihin asioihin minä voin liiton edustajana ottaa kantaa”, Vilppula kertoo.
Hän saa 175 hengen työpaikalla ilmoituksen uusista työntekijöistä sähköpostitse työnantajalta.

”Hyvässä työpaikassa luottamusmiestä ei koeta taistelun osapuoleksi, vaan yhdessä työnantajan kanssa käydään rakentavaa vuoropuhelua”, Vilppula sanoo.

Ville Toivarin mukaan hänen työpaikallaan myös muut työntekijät innostavat uusia työntekijöitä liittoon mukaan. Parin vuoden aikana järjestäytymisaste on noussut yli 80 prosenttiin.

”Se on vartiointialalla aika kova luku.”

Kirjoittanut: Riitta Ryynänen