Artikkeli - 06.09.2017 klo 14.35
Työehtosopimusneuvottelut

Tes-neuvottelut kysyvät paineensietokykyä, taitavia tyyppejä ja toimivia yhteyksiä

"Hyviä ideoita ja oivalluksia syntyy koko ajan. Porukkamme osaa hoitaa hommansa", edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo tietää. Kuva: Anne-Mari Ahonen

PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo uskoo, että tuleva neuvottelukierros on hänen uransa kovin, mutta se vain kasvattaa voitontahtoa.

Alkava syksy tuo PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalon elämään tuttua tikitystä. Työehtosopimusneuvottelut - ne käynnistyvät jälleen syyskuussa. Aikataulua hahmotellaan, mutta tarkkoja neuvotteluajankohtia ei ole vielä sovittu.

Ylitalolle neuvottelukierrokset ovat tuttuja jo vuosien takaa, ja neuvottelijoiden päiden päälle kasautuvat paineet eivät tule yllätyksenä. Mutta ne ovat hallittavissa.

"Minulla on aina ollut paineensietokykyä. Mutta tässä työssä kehittyy tietty toleranssi ja kyky ymmärtää syy- ja seuraussuhteita," Ylitalo sanoo puhelimessa.

Haastatteluhetkellä hän on geneveläisessä hotellihuoneessa suoriutumassa aamutoimista ehtiäkseen kansainvälisen elintarvikealan liiton IUF:n maailmankonferenssin aamukokoukseen. Ylitalo keskeyttää haastattelun sekunniksi, jotta saa kiskaistua paidan päälleen ja jatkaa:

"Neuvotteluissa ei ole mitään suoraa kaavaa. Tietenkin siellä aina toinen osapuoli esittää jotain, ja siten pöydän toiselta puolelta vastataan. Mutta kaikki voi aina yhtäkkiä muuttua, ja joudutaankin aloittamaan jostain asiasta neuvotteleminen ihan alusta."

Ylitalo tietää, että paineita ja odotuksia neuvotteluille asettavat niin jäsenistö, valtio kuin työnantajatkin.

"Neuvottelutiimissä meidän kaikkien on kyettävä pitämään paketti kasassa oman pään sisällä. Parhaiten se onnistuu, kun siedetään ja jopa ymmärretään toisiamme sekä ihmisinä että neuvottelukumppaneina."

Ylitalo saa sähköpostiinsa lisäkysymyksiä liittyen neuvottelujen päätavoitteisiin. Vastaus viipyy, sillä työmatkan täyttävät paitsi pitkät kokouspäivät, myös muut juoksevat asiat: on kirjoitettava puheita, säädettävä jäsenmaksuasioita, luettava työaikalakilausuntoa ja nollasopimusesitystä. Tiukan työtahdin keskellä - myös tes-neuvottelujen tiimellyksessä - toimivat verkko- ja puhelinyhteydet olisivat kullanarvoisia, mutta aina näin ei ole.

Niinpä Ylitalo pääsee vasta lentokoneessa matkalla Helsinkiin naputtelemaan ajatuksiaan tes-neuvottelujen tavoitteista ja aikatauluista. Syksyn neuvottelujen päätavoitteina ovat alakohtaiset ratkaisut, jotka parantavat ansiokehitystä, ostovoimaa ja kaventavat palkkaeroja. Ylitalo muistuttaa, että keskitetyissä ratkaisuissa yksittäisten työehtosopimusten kehittäminen kunkin alan tarpeiden mukaan on jäänyt vähemmälle, kun raamit on annettu valmiina.

"Nyt ei raameja ole. Monien alojen palkkausjärjestelmät ovat olleet muutostyön kohteena jo jonkin aikaa, ja maaliin pitäisi päästä. Työaikakysymyksiä on myös paljon. Työn ja muun elämän yhteensovittamista pitäisi helpottaa myös työntekijälähtöisesti", Ylitalo muotoilee sähköpostiviestissään.

Vaikka varsinaisia neuvotteluaikoja ei ole vielä lyöty lukkoon, tiedetään jo se, että ensimmäisinä tulevien hiihtokeskusalan ja ohjelmapalvelualojen osalta aloitetaan syyskuussa.

"Taustatyöt ovat olleet meneillään jo pitkään. Tammikuun lopulla päättyvistä sopimuksista aletaan neuvottelemaan vielä tämän vuoden puolella. Valmista tuskin tulee kuukaudessa", Ylitalo uumoilee.

Vasta yhden jälkeen yöllä PAMin edunvalvontajohtaja on kotona verkkoyhteyden päässä ja saa matkalla kirjoittelemansa ajatukset lähetettyä. Juttua tehdessä on käynyt ilmeiseksi, että tes-neuvottelijan tärkeimpiin työvaltteihin kuuluu paitsi toimivat yhteydet ja paineensietokyky, myös osaava tiimi ympärillä.

"Hyviä ideoita ja oivalluksia syntyy koko ajan. Porukkamme osaa hoitaa hommansa. Syksystä ja talvesta ei tule helppoja, ja työnantajapuoli kuuluu koordinoivan neuvotteluja tiukemmin kuin koskaan. Tulee mieleen vuosi 2009 ja EK:n 0,5 %:n ankkuri palkankorotuksissa", Ylitalo sanoo.

Hän uskoo, että haasteita on nyt vielä enemmän Suomessa, jossa äärioikeistolaiset voimat jylläävät.

"Arvioni mukaan kova rupeama on tulossa ja se taitaa olla kovempi kuin mitä olen koskaan reilun kymmenen vuoden aikana neuvotellessa kokenut. Mutta, haasteet on tehty voitettavaksi, niin tämäkin. Lehti on kääntymässä."

Kirjoittanut: Sini Saaritsa