Työehtosopimusneuvottelut - 24.11.2020 klo 16.39

Avecralaisten työehtosopimusneuvotteluissa isoja kysymyksiä vielä auki

PAMin hallitus keskusteli tiistaina 24.11. toimenpiteistä, joilla junapalveluhenkilökunnan työehtosopimusneuvotteluita voidaan tarvittaessa edistää. Kuva: Gettyimages

Työehtosopimusneuvottelut PAMin ja MaRa:n välillä Avecra Oy:n yrityskohtaisesta työehtosopimuksesta eivät ole edenneet syksyn aikana toivotulla tavalla. PAMin hallitus pitää syntynyttä tilannetta ikävänä.

”Emme ole neuvotteluissa päässeet työnantajia edustavan MaRa:n kanssa yhteisymmärrykseen palkankorotuksen tasosta. Lisäksi sopimusneuvotteluissa keskeiseksi asiaksi on noussut työvuoroihin kuuluvien matkojen osalta niin kutsutut katkotunnit ja se, miten työehtosopimusmääräyksiä niiden osalta uudistetaan", kertoo sopimusasiantuntija Sirpa Moilanen.

Moilanen kertoo, että neuvottelut eivät ole katkenneet, mutta myöskään aitoja neuvotteluja osapuolten välillä ei ole käyty lokakuun lopun jälkeen. Työehtosopimuksen voimassaolo on päättynyt 30.9.2020. Se tarkoittaa, että alalla ollaan nyt sopimuksettomassa tilassa. Yrityskohtaisen työehtosopimuksen alaisissa töissä työskentelee noin 300 junapalveluhenkilökunnan työntekijää ja esimiestä.

PAMin hallitus keskusteli tiistaina 24.11. toimenpiteistä, joilla työehtosopimusneuvotteluita voidaan tarvittaessa edistää. PAM on tarvittaessa valmis myös työtaistelutoimenpiteisiin.

”PAMin hallitus pitää syntynyttä tilannetta ikävänä. Ymmärrämme, että korona on vaikuttanut mittavasti myös junapalveluhenkilökunnan työhön. Me PAMissa pyrimme kuitenkin pääsemään yhteistyössä ratkaisuun työehtosopimuksesta. Se vakauttaisi tilannetta, mitä me pidämme tärkeänä", kommentoi tilannetta puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle