Työehtosopimusneuvottelut - 24.11.2020 klo 16.56

Avecran työehtosopimusneuvottelut – seuraa etenemistä

Kuva: Gettyimages

Palvelualojen ammattiliitto PAM on neuvotellut Avecra Oy:n junapalveluhenkilökunnan yrityskohtaisesta työehtosopimuksesta syyskuusta alkaen. Lue tästä uutisesta työehtosopimusneuvottelujen ajankohtaisimmat käänteet.

Tilanne 13.1.2021 Avecran junapalveluhenkilökuntaa koskevan työehtosopimuksen neuvottelutulos syntyi.  Lue lisää täältä

Tilanne 22.12.2020 Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on meneillään, ja junissa saattaa henkilökunnalla nähdä työtaistelusta muistuttavia tarroja. Myös Avecran pääluottamusmiehellä Tuula Pihlajamaalla on takkinsa rintapielessä värikäs tarra, jossa lukee One crew, one pay. Se kertoo osaltaan, mistä tässä työehtosopimuksen vauhdituksessa on kyse.  Pihlajamaa toivoo, että joulun ja loppiaisen jälkeen neuvotteluosapuolet palaavat neuvottelupöytään. Lue lisää tästä

Tilanne 14.12.2020 Avecra Oy:n junpalveluhenkilökuntaa koskeva ylityö- ja vuoronvaihtokielto on alkanut. Työtaistelutoimi alkoi maanantain vastaisena yönä puoliltaöin 14.12.2020 ja se päättyy neljän viikon kuluttua 10.1. 2021. Palvelualojen ammattiliiton julistaman työtaistelutoimen tavoitteena on saada  aiemmin katkenneet työehtosopimusneuvottelut käyntiin ja työntekijöiden kannalta hyväksyttävään lopputulokseen.  Lue lisää täältä.

Tilanne 8.12.2020 Palvelualojen Ammattiliitto PAM aloittaa ylityö- ja vuoronvaihtokiellon Avecra Oy:n junapalveluhenkilökuntaa koskevan työehtosopimuksen mukaisessa työssä. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa 14.12.2020 ja päättyy 10.1.2021. Yrityskohtaiset työehtosopimusneuvottelut katkesivat 2.12.2020. Lue lisää täältä.

Tilanne 7.12.2020 Avecran ju­na­pal­ve­lu­hen­ki­lö­kun­ta odottaa edelleen ratkaisuja työ­eh­to­so­pi­muk­ses­ta. PAMin ja Avecra Oy:tä edustavan MaRa ry:n välillä käytävissä neuvotteluissa pöydällä ovat palkankorotusten taso ja korvauksen määrä työvuoroon kuuluvien matkojen väliseltä ajalta. PAMin jäsenille keskeistä uudessa työehtosopimuksessa on tasavertainen palkankorotusratkaisu muihin VR-yhtymän työntekijöihin nähden sekä palkattomien työvuorojen väliin sijoittuvien tuntien poistuminen. Lue lisää täältä.

Tilanne 2.12.2020 Tes-neuvottelut Palvelualojen ammattiliitto PAM ry:n ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n välissä ovat katkenneet. Osapuolet ovat neuvotelleet Avecra Oy:n junapalveluhenkilökuntaa koskettavista uusista työehdoista syyskuun alusta lähtien, mutta neuvottelut eivät ole edenneet suuntaan tai toiseen. Erityisesti neuvotteluissa on hiertänyt palkkoihin ja muihin työntekijöille tärkeisiin lisiin kohdentuneet asiat. Työnantajapuoli ei ole valmis tällä hetkellä sopimaan mitään korotuksia. PAM totesi, neuvottelujen olevan jumissa, ja vaikean neuvottelutilanteen takia päätti katkaista neuvottelut. Lue lisää täältä.

Tilanne 24.11.2020 Työehtosopimusneuvotteluissa ei olla edetty lokakuun lopun jälkeen eikä uutta neuvottelua ole sovittu PAMin ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa:n välille. PAMin hallitus on käsitellyt neuvottelutilannetta hallituksen kokouksessa. PAM on tarvittaessa valmis myös työtaistelutoimenpiteisiin.  Lue lisää tästä

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle