Työtaistelu - 22.12.2020 klo 09.15

Avecrassa ylityö- ja vuoronvaihtokielto − "One crew-ajattelu ei toteudu"

Tuula Pihlajamaa tulee junalla kotoaan Toijalasta Helsinkiin pääluottemusmiehen tehtäviin liittyviin kokouksiinsa. Kuva: Liisa Tapanen

Junatarjoilijat haluavat palkkaukseensa tasavertaisuutta muuhun junahenkilökuntaan nähden, Avecran pääluottamusmies Tuula Pihlajamaa sanoo.

Tarrassa lukee One crew, one pay. Värikäs tarra pääluottamusmiehen takissa jo kertoo, mistä Avecra Oy:n junatarjoilijoiden, vuoropäälliköiden ja varaston työntekijöiden ylityö- ja vuoronvaihtokiellossa on kyse:

”Me ajamme tässä sitä, että saisimme työehtosopimukset ja palkankorotukset siinä missä muutkin yhtiön työntekijät”, Pihlajamaa toteaa. Tarran tekstin voi kääntää vaikka muotoon yksi miehistö, yksi palkkaus.

Käynnissä oleva ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee kaikkia niitä työntekijöitä, joihin noudatetaan Avecran junapalveluhenkilökuntaa koskevaa työehtosopimusta.

Samassa junassa ollaan

VR Yhtymä omistaa Avecran, eli samassa konsernissa ovat niin junatarjoilijat kuin vaikkapa konduktöörit. Junaemäntä tekee työnsä samoissa junissa samaan aikaan muun junapalveluhenkilökunnan kanssa, mutta tuntee  olevansa eriarvoisessa asemassa.

”Kun puhutaan rahasta, niin emme enää olekaan samaa perhettä. One crew ajattelu ei toteudu”, Pihlajamaa sanoo tiukasti.

Pihlajamaa tarkentaa Avecran junapalveluhenkilökunnan tavoitteen näissä työehtosopimusneuvotteluissa. He haluavat ns. yleisen linjan mukaisen palkankorotuksen. Konduktöörit neuvottelivat vastaavan itselleen jo alkuvuonna omien neuvottelujärjestöjensä kautta. Pääluottamusmiestä huolettaa  palkkaerojen repeytyminen entisestään.

Palkankorotuksen lisäksi Avecran junapalvelutyöntekijät haluavat korvaukset kuntoon työvuoroihin kuuluvien matkojen odotusajoista.

”Ihmiset odottavat pitkiä aikoja paluujunaa usein vieraalla paikkakunnalla eivätkä saa siitä palkkaa. Se on järkyttävää. En voi sulattaa sitä" , Pihlajamaa sanoo.

Avecralaisille maksetaan pitkiltä katkoajoilta vain alle euron matkaraha tunnilta.

Tuula Pihlajamaan mielestä kaikessa ei voi vedota koronaan. Eiväthän työntekijätkään niin tee,kun työtään tekevät. Kuva: Liisa Tapanen

”Työntekijätkään eivät vetoa koronaan”

Pihlajamaa toteaa, että Avecran junapalvelutyöntekijät ovat odottaneet palkankorotustaan ja työehtojaan pitkään, jo keväästä asti. Työehtosopimus päättyi maaliskuun lopussa, mutta sitä jatkettiin koronan vuoksi sellaisenaan syyskuun loppuun. Uuden sopimuksen neuvotteluista ei tullut oikein mitään. PAMin neuvottelut työnantajaliitto MaRan kanssa ovat olleet välillä viikkoja poikki. Hankalassa tilanteessa ollaan edelleen, mutta neuvottelujen jatkamista ja ratkaisujen löytämistä sentään haetaan.

”Toivon mukaan loppiaisen jälkeen palaamme neuvottelupöytään”, Pihlajamaa sanoo.

Pihlajamaa tietää hyvin, ettei Avecrassakaan eletä parhaita taloudellisia aikoja koronaepidemian vuoksi. Käynnissä on yhteistoimintaneuvottelut lomautuksien jatkamisesta.

”Mutta ei kaikessa voi aina vedota koronaan emmehän me työntekijätkään siihen vetoa, vaan teemme töitämme.”

Avecran ylityö- ja vuoronvaihtokielto

• PAMin julistama ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkoi 14.12. ja se kestää neljä viikkoa päättyen 10. tammikuuta.
  • Se koskee kaikkea Avecran junapalveluhenkilökunnan työehtosopimuksella tehtävää työtä.
  • Työtaistelutoimi on laillinen, koska se ajoittuu aikaan, jolloin työehtosopimus ei ole voimassa.
  • Työtaistelutoimi tarkoittaa sitä, että työntekijät tekevät töitään normaalin vuorolistan mukaan, mutta eivät suostu vaihtamaan vuoroja työnantajan pyynnöstä tai tekemään ylitöitä.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle