Yhteistoiminta - 11.12.2020 klo 14.15

Compass Group aloittaa ravintoloissaan valtavat 2700 henkilöä koskevat yt-neuvottelut

Kuva: Compass Group, Selina Martola

Alueellinen pääluottamusmies Timo Tiikkaja ja PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen vaativat ison pörssiyhtiön pitävän huolta henkilöstöstään. Palvelualojen työntekijöille tarvittaisiin parempaa turvaa muutoksissa.

Compass Group FS Finland Oy (entinen Fazer Food Services) ja Compass Group Finland Oy ilmoittivat tänään mittavista yt-neuvotteluista, jotka koskevat ravintoloiden työntekijöitä, esimiehiä, operatiivisia suunnittelijoita sekä gastro chefejä. Yt-neuvottelut voivat johtaa 400 työpaikan lakkauttamiseen, 700 tehtävän osa-aikaistamiseen sekä 2300 henkilön lomauttamiseen.

Compass Groupin mukaan yt-neuvottelujen taustalla on koronapandemian aiheuttamat vaikutukset henkilöstöravintoloiden liiketoimintaan.  Mahdolliset lomautukset, irtisanomiset ja osa-aikaistamiset toteutettaisiin vuoden 2021 aikana. Alustavien suunnitelmien mukaan mahdolliset osa-aikaistamiset toteutettaisiin enimmäkseen syksyn 2021 aikana.

”Olen pohjattoman surullinen ja järkyttynyt. Näiden yt-uutisten ajankohta tekee siitä erityisen surullista. Kyllä tämä on kylmää kyytiä matkailu- ja ravintola-alan työntekijöille, joita on jo ennestään tällä hetkellä lomautettuna tuhansia”, kommentoi Timo Tiikkaja. Hän on Compass Group FS Finland Oy:n alueellinen pääluottamusmies ja PAMin hallituksen jäsen.

Compass Groupin aiemmat ravintoloita koskevat yt-neuvottelut päättyivät kesäkuussa. Ne johtivat yhteensä yli 300 henkilön irtisanomiseen, 100 henkilön osa-aikaistamiseen sekä yli 2900 henkilön määräaikaisen tai toistaiseksi voimassa olevan lomauttamiseen Compass Group FS Finland Oy:ssä ja Compass Group Finland Oy:ssä. Nämä kaksi yhtiötä yhdistyvät vuoden 2021 alussa Compass Group FS Finland Oy:ksi.

Tiikkajan mukaan vielä vuosi sitten yrityksessä kärsittiin työvoimapulasta ja viime keväänä Compass Groupin ravintoloiden henkilökunnasta yli 80% prosenttia työskenteli koko-aikaisesti. Yt-neuvottelujen myötä osa-aikaisten määrä on kasvanut vauhdilla, ja nyt alkavat yt-neuvottelut voivat johtaa irtisanomisten ja lomautusten lisäksi enimmillään 700 tehtävän osa-aikaistamiseen.

Timo Tiikkaja on Compass Group FS Finland Oy:n alueellinen pääluottamusmies ja PAMin hallituksen jäsen. Kuva: Lauri Rotko

”Olemme kansainvälinen pörssiyhtiö, ja ymmärrän sen, että varmasti on kova paine varmistaa osakkeenomistajiensa tuotto.  Mutta olen huolissani töissä olevien työntekijöiden jaksamisesta. He työskentelevät kovien tulospaineiden alla. Onko oikea ratkaisu siinä, että haetaan tehokkuutta jatkuvilla työntekijöiden irtisanomisilla ja organisaatiomuutoksilla?”, Tiikkaja sanoo.

Nyt alkavien yt-neuvottelujen taustalla on koronapandemiasta aiheutuneet muutokset asiakkaiden käyttäytymisessä etätyön- ja opiskelun lisääntymisen myötä, mikä näkyy koko ravintola-alan vaikeassa tilanteessa.

”Olemme työntekijäpuolella tehneet koko vuoden ajan hirveästi joustoja, jotta alamme selviäisi tämän vaikean tilanteen yli. Miten pitkälle työntekijä puolen täytyy tulla vastaan? Onko oikein, että työntekijä maksaa alan murroksen?” hän kysyy.

Tiikkaja pelkää, että yrityksillä saattaa tulla houkutus toteuttaa yt-neuvotteluissa koronatilanteen varjossa myös organisaatiouudistuksia ja henkilöstön ”siivoamista”.

”Reilua olisi, että nyt poikkeustilanteessa toteutettaisiin vain poikkeustilanteen vaatimia toimia”, hän sanoo.

Hän toivoisi myös enemmän tukea henkilöstöravintolapalvelujen asiakasyrityksiltä.

”Mielestäni olisi tärkeää, että myös ravintolapalveluita ostavat yritykset tulisivat vastaan ja tukisivat alamme yritysten toimintaedellytyksiä esimerkiksi yksinkertaistamalla sopimuksia. Se antaisi meidän kaltaisille toimijoille mahdollisuuden onnistua ja auttaisi säilyttämään työpaikkoja”.

PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen peräänkuuluttaa palvelualojen työntekijöille tukea muutoksissa.

"Näiden valtavien yt-neuvottelujen yhteydessä pitäisi pohtia, miten näille työntekijöille järjestetään muutosturvaa ja pelastetaan ihmisiä uuteen alkuun. Yksittäisellä paikkakunnalla valtakunnallisen yrityksen toimet eivät välttämättä ole isoja, mutta yksittäiselle ihmiselle ja alalle ne ovat”, hän sanoo.

Rönni-Sällinen pitää erinomaisena sitä, että Suomessa on päätetty tukea valtion taholta yrityksiä ja koko yhteiskuntaa pahimman yli. Yrityksille on vielä tämän vuoden puolella luvassa uusi kustannustuen hakukierros. Tukea voidaan maksaa 2000 – 500 000 euroa. Jo myönnetyt tuet huomioidaan ja yhteenlaskettuna tuet eivät saa ylittää 800 000 euroa Euroopan komission tilapäisten valtiontukisääntöjen mukaan.

”Isolle työllistäjälle katto on tosiasiassa matala. Käsittääkseni ainakin muissa Pohjoismaissa ja Saksassa tukia on maksettu enemmän kuin mitä meidän tukemme ovat. Jos jatkoa tuille tulee, pitäisi meilläkin ottaa käyttöön samanlaiset tukimallit kuin näissä maissa, jotta elinkeino Suomessa ei olisi huonommassa asemassa kuin muualla Euroopassa”, Rönni-Sällinen vaatii.

Compass Groupin pääkonttori sijaitsee Yhdistyneessä kuningaskunnassa, ja sillä on toimintaa noin 45 maassa. Yhtiö on maailman johtava ruokapalveluiden tarjoaja, se työllistää 600 000 työntekijää ympäri maailman ja tarjoilee yli 5,5 miljardia ateriaa vuodessa. Compass Group toimii pohjoismaisilla markkinoilla useilla eri brändeillä, kuten Eurest, Chartwells, Medirest, ESS ja Levy Restaurants.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle