Artikkeli - 20.04.2019 klo 10.00
Nuoret

DJ luo tunnelman ja villitsee tanssilattian – "Tiedän onnistuneeni, kun huudot kuuluvat tiskille asti."

DJ:nä työskentelevä Matti Kiuru kokeili useita eri alojen töitä, ennen kuin löysi nykyisen unelma-ammattinsa. Kuva: Arttu Muukkonen

PAMiin vastikään liittynyt Matti Kiuru haluaa jakaa musiikilla iloa muille. Hänestä on tärkeää kuulua omaa alaa vastaavaan ammattiliittoon.

Olen Matti Kiuru, 30

Asun Joensuussa.

Liityin PAMiin 2.3.2019.

Työskentelen kokoaikaisena DJ:nä Guru Entertainment & Security Oy:ssä. Teen keskimäärin kuukaudessa 15-20 keikkaa, joiden sijainti vaihtelee. Keikkailen Joensuun lisäksi esimerkiksi Mikkelissä, Lappeenrannassa ja Kiteellä. Tyypillisin työaikani on kello 22-04.

Työni on myös intohimoni. Musiikki on ollut lähellä sydäntäni aivan pienestä saakka, joten olen nyt unelma-ammatissani. Työni ei oikeastaan tunnu edes työltä, koska olen tehnyt sitä aiemmin paljon vapaa-ajallani erilaisissa juhlissa ja tilaisuuksissa. Nyt kun harrastuksestani tuli työ, en voisi kuvitella itselleni parempaa tilannetta.

DJ:n työssä tarvitaan ennen kaikkea itseluottamusta. Eteen voi tulla yllättäviä tilanteita, esimerkiksi tekniikka voi pettää, jolloin tilanne pitää ottaa haltuun. Lisäksi tarvitaan laaja-alaista musiikin tuntemusta ja silmää yleisölle. DJ:n työ on ensisijaisesti asiakaspalvelutyötä, jossa yleisö täytyy aina ottaa huomioon ja soittaa musiikkia kaikille kuulijoille.

Työvuoroni alkaa illalla yhdeksän jälkeen kahvikupilla ja DJ-tiskin valmistelulla. Suunnittelen samalla musiikkia illan teeman, paikan ja kohdeyleisön mukaan. Jokainen ilta on vähän erilainen, ja kasvaa sen mukaan, miten tunnelma kehittyy illan mittaan.

Parasta työssäni on ne hetket, kun näen miten ihmiset syttyvät tanssilattialla. Se tuo minulle todella paljon hyvää oloa, kun voi tuottaa iloa muille ihmisille. Tiedän onnistuneeni, kun huudot kuuluvat tiskille asti. Se on palkitsevaa.

Liityin PAMiin, koska työpaikan vaihdoin myötä halusin kuulua alaa vastaavaan ammattiliittoon. Liiton jäsenenä saa myös monipuolisia jäsenetuja ja voi ottaa osaa itseä kiinnostaviin tapahtumiin ja koulutuksiin.

Vapaa-ajallani ehdin harrastaa paljon. Vaellus on yksi lempijutuistani niin kesäisin kuin talvisinkin. Tykkään myös pelata pipolätkää, pilkkiä ja harrastaa maastopyöräilyä.

Teksti: Minna Raitapuro