Politiikka - 15.04.2019 klo 10.18

Eduskuntaan nousee useita pamilaisia – Savo-Karjalasta uutena edustajana Seppo Eskelinen

Eduskuntavaaleissa oli ehdolla useita palvelualojen arkea tuntevia ehdokkaita. Kuva: Gettyimages

Palvelualojen edustavuus eduskunnassa kasvaa, kun tulevassa eduskunnassa on jopa 5 kansanedustajaa, jotka ovat kertoneet olevansa Palvelualojen ammattiliiton jäseniä.

Kansanedustajaksi oli ehdolla useita Palvelualojen ammattiliitto PAMin jäseniä. Valituiksi uuteen eduskuntaan jatkokausille tulivat Pirkanmaan vaalipiiristä SDP:n listalta Ilmari Nurminen sekä Vasemmistoliiton listalta Anna Kontula. Ilmari Nurminen nousi eduskuntaan vuonna 2015 tuolloisen eduskunnan nuorimpana kansanedustajana. Nurminen sai tällä kertaa vaalipiirinsä kolmanneksi suurimman äänimäärän yhteensä vaikuttavalla 9703 äänellä.

Anna Kontula on ollut eduskunnassa vuodesta 2011 asti ja tuli nyt valituksi kolmannelle kaudelleen 6944 äänen turvin. Pirkanmaalla Vasemmistoliiton varaedustajaksi nousee ensi kertaa ehdolla ollut pamilainen Anne Nyman 1991 äänellä. Nyman on tullut tunnetuksi ”vihaisena kaupantätinä”.

Oulun vaalipiiristä uudelleen Vasemmistoliiton listalta eduskuntaan pääsee europarlamentaarikko Merja Kyllönen 7052 äänellä. Kyllönen on ollut eduskunnassa vuodesta 2007 ja on toiminut mm. liikenneministerinä. Hän tuli valituksi Euroopan parlamenttiin vuonna 2014 Vasemmistoliiton ainoana edustajana ja palaa nyt kotimaan politiikkaan parlamenttikauden jälkeen.

Oulusta äänestettiin jatkokaudelle myös Vasemmistoliiton Katja Hänninen 4130 äänellä. Raahelainen Hänninen nousi eduskuntaan varasijalta vuonna 2014 Kyllösen siirryttyä Euroopan parlamenttiin. Oulun alueella Vasemmistoliiton varaedustajana jatkaa PAMin järjestöjohtaja Risto Kalliorinne 3473 äänen äänipotilla. Kalliorinne on PAMin Oulun alueen aluepäällikkö sekä liiton puheenjohtajan henkilökohtainen vara.

Savo-Karjalasta eduskuntaan uutena edustajana nousee pamilainen Seppo Eskelinen vaalipiirinsä viidenneksi suurimmalla 6233 äänimäärällä. Seppo Eskelinen on muun muassa Joensuun kaupunginhallituksen puheenjohtaja sekä SDP:n paikallispiirin pitkäaikainen toiminnanjohtaja.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat