Eduskuntavaalit - 13.03.2019 klo 12.21

Eduskuntavaaleissa mukana palvelualojen arkea tuntevia ehdokkaita

Kevään eduskuntavaaleissa ehdolla olevat pamilaiset voivat ilmoittaa tietonsa PAMin verkkosivuilta löytyvän lomakkeen kautta. Kuva: Gettyimages

Palvelualojen työntekijöiden arkea tuntevia ja pamilaisia ehdokkaita löytyy ehdokkaina eduskuntavaaleissa ympäri Suomea. Eduskuntavaalien ennakkoäänestys kotimaassa alkaa keskiviikkona 3.4.2019 ja varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 14.4.2019.

Puolueet ovat asettaneet ehdokkaansa vaaleihin. Keräsimme vaalipiireittäin lyhyeen esittelyyn tällä hetkellä tiedossa olevia, tunnettuja pamilaisia. Jokainen PAMin jäsen, joka on ehdolla kansanedustajaksi, voi jättää tietonsa PAMin verkkosivuille esittelyä varten.

Helsingin vaalipiiristä kansanedustajuutta tavoittelevat PAMin valtuuston jäsen Mira-Veera Auer, 32, vasemmistoliitosta. Hän haluaa muun muassa vastentahtoisen osa-aikatyön laittomaksi. Sosialidemokraattien ehdokasjoukosta löytyy usealle pamilaiselle tuttu, pitkän ay-aktiiviuran omaava ja reilun työelämän puolestapuhuja, vuosaarelainen PAMin assistentti Anita Hellman, 42.

Uudenmaan vaalipiiristä perussuomalaisista ehdolla on kaupan alan luottamusmiestehtävissä toimiva Tanja Aidanjuuri-Vestala, 32. SDP:stä ehdolla on kansanedustajan avustaja ja liiton jäsen, järvenpääläinen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Eemeli Peltonen, 24.

Varsinais-Suomen vaalipiiristä paikkaa Arkadianmäellä tavoittelee kiinteistöpalvelualan pääluottamusmies sekä ammattiosaston ja PAMin sopimusalatoimikunnan puheenjohtaja Minna Holtlund, 39. SDP:n ehdokas Holtlund kuvailee itseään matalapalkkaisten työntekijöiden äänitorveksi, joka puolustaa ihmisten toimeentuloa silpputyösuhteita vilisevässä työelämässä.

Pirkanmaan vaalipiiristä eduskuntaan ensimmäistä kertaa yrittää vasemmistoliitosta myyjä Anne Nyman, 54. Nyman on tullut tunnetuksi ”vihaisena kaupantätinä”, joka haluaa lopettaa pienituloisten kyykyttämisen. SDP:n listalta edellisissä eduskuntavaaleissa vuonna 2015 kansanedustajaksi noussut Ilmari Nurminen on myös ehdolla pamilaisista, samoin kuin vasemmistoliiton pitkäaikainen kansanedustaja Anna Kontula.

Vaasan vaalipiiristä vasemmistoliitosta kansanedustajaksi pyrkii PAMin valtuuston 2. varapuheenjohtaja Sauli Isokoski, 44. Isokoski tuli tunnetuksi ”Miehenä, joka saattoi kääntää pääministeri Sipilän pään”, kun hän viime syksynä pääministerin virka-asunnolla otti esille aktiivimallin ehtoihin liittyvät ongelmat. SDP:n ehdokkaiden joukosta löytyy myyjä ja opiskelija, kauhavalainen Emma Kivikangas, 20.

Satakunnan vaalipiirissä sosialidemokraattien ehdokaslistalta löytyy PAMin toimitsija Anne Paavilainen, 34.

Oulun vaalipiiristä eduskuntaan pyrkii PAMin järjestöjohtaja, oululainen pitkän linjan poliitikko ja varakansanedustaja Risto Kalliorinne sekä kansanedustaja Katja Hänninen ja europarlamentaarikko Merja Kyllönen, kaikki kolme ehdokasta löytyvät vasemmistoliiton listalta.

Lapin vaalipiirissä sosialidemokraattien listalta löytyykin useita pamilaisia ehdokkaita mukaan lukien rovaniemeläinen kaupunginvaltuutettu, PAMin järjestöneuvoja Maria-Riitta Mällinen, 32, myyjä Satu Honkonen, kokki Henna Knuuti, 39,sekä vuoropäällikkö Niina Oinas, 36.

Lue lisää PAMin eduskuntavaalitavoitteista, tutustu pamilaisiin kansanedustajaehdokkaisiin tai täytä oma ehdokasilmoituksesi sivustolla

www.pam.fi/eduskuntavaalit

PAMin jäsen ja kansanedustajaehdokas – Oletko jo ilmoittanut ehdokastietosi liittoon?

Kevään eduskuntavaaleissa ehdolla olevat pamilaiset voivat ilmoittaa tietonsa PAMin verkkosivuilta löytyvän lomakkeen kautta. PAM julkaisee eduskuntavaalit -sivuillansa ehdokkaiden antamat tiedot.

Ehdokkaana olevat PAMin jäsenet voivat hakea samaisella lomakkeella myös vaalitukea liitosta. Vaalituen määrä kansanedustajaehdokkaana olevalle pamilaiselle on vähintään 300 euroa.

Siirry antamaan tietosi tästä

Puhelinpalvelu ma–pe