08.01.2016 klo 08.58

Elokuvateattereiden sopimusneuvottelut junnaavat yhä

Elokuvateatterien työntekijöillä ei ole voimassaolevaa työehtosopimusta. Kuva: iStockphoto

Elokuvateatterialan sopimukseton tila jatkuu. Tammikuun 7. päivän neuvottelut eivät johtaneet tuloksiin.

Yleisö käy elokuvissa enemmän kuin pitkään aikaan. Mutta leffateatterien työntekijät painavat töitä työehtosopimuksen jälkisuojan piirissä.  Edellisen työehtosopimuksen voimassaolo päättyi viime vappuna. PAMin ja työnantajajärjestö Paltan välillä kiikastaa kipeimmin työvuoroluettelojen laatiminen: työnantajapuoli ei suostu kirjaamaan tessiin määräystä työvuoroluetteloiden tekemisestä.

Toinen kiistakapula on palkankorotus. Ala haluaa sen minkä muut ovat saaneet jo, eli työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaisen 0,4 %.

PAMin ja Paltan neuvottelijat tapasivat viimeksi torstaina 7. tammikuuta. Ratkaisua ei syntynyt, eikä seuraavaa neuvotteluajankohtaa sovittu.

Tammikuun alussa Suomen Filmikamari kertoi, että suomalaiset kävivät viime vuonna elokuvissa 8,8 miljoonaa kertaa. Kokonaiskatsojamäärä oli paras sitten vuoden 1983.

Teksti: Tiina Ritala

Puhelinpalvelu ma–pe