Uutinen - 11.05.2016 klo 10.10

Eloranta: Hallitus luo epävarmuutta, ay-liikkeen autettava

Lauri Lylyn (oik.) seuraaja Jarkko Eloranta (sd.) on ollut 5 vuotta Julkisten ja hyvinvointialan liiton JHL:n puheenjohtaja, mutta  työskennellyt JHL:ssä ja sen edeltäjäliitossa kaikkiaan 22 vuotta. Kuva: Lehtikuva/Roni Rekomaa

Lauri Lylyn (oik.) seuraaja Jarkko Eloranta (sd.) on ollut 5 vuotta Julkisten ja hyvinvointialan liiton JHL:n puheenjohtaja, mutta työskennellyt JHL:ssä ja sen edeltäjäliitossa kaikkiaan 22 vuotta. Kuva: Lehtikuva/Roni Rekomaa

Pam-lehti esitti joukon väitteitä SAK:n puheenjohtajaksi nousevalle Jarkko Elorannalle, joka näkee SAK:n jatkossa silpputyöntekijöiden asialla ja arvelee kiky-sopimuksen menevän läpi pitkin hampain.

Useiden liittojen, kuten PAMin, edustajat pyysivät Jarkko Elorantaa, 50, työntekijäkeskusjärjestö SAK:n seuraavaksi puheenjohtajaksi. Nykyinen puheenjohtaja Lauri Lyly jää eläkkeelle kesäkuussa. Eloranta vastasi Pam-lehden väitteisiin työelämän ja ay-liikkeen tulevaisuudesta.

Ay-liikkeessä on demokratiavaje. SAK:n puheenjohtajastakaan ei äänestetä.
"Vielä ei tiedetä, tuleeko äänestystä – lisää ehdokkaita voi tulla vielä kesäkuuhun mennessä. Lylyä valittaessa ehdokkaita oli kolme, ja silloin äänestettiin. Ay-liikehän on varsin demokraattinen monella tasolla. On vaaleilla valitut luottamusmiehet ja suorat jäsenvaalit liittojen korkeimpiin päättäviin elimiin."

SAK alkaa voimakkaammin ajaa silpputyöntekijöiden asiaa.
"Tähän uskon. Epätyypillisten töiden ja itsensä työllistäjien määrä ei tilastojen mukaan ole kasvanut räjähdysmäisesti, mutta kuitenkin merkittävästi. Lisäksi tämän hallituksen tavoitteet ovat sen näköisiä, että heikossa työmarkkina-asemassa olevaa väkeä voi tulla enemmän. Heistä on pidettävä huolta."

Digitalisaatio ja mobiili jyräävät.
"Kyllä se varmaan näin on. Jos työsi voidaan digitalisoida, se tullaan digitalisoimaan. Jotenkin täytyy löytää keinot siihen, että työmarkkinoiden ääripäät eivät karkaa enää kauemmaksi toisistaan. Toisaalla ovat sisältörikkaat ja vapaat työt, jossa on itsensä kehittämisen mahdollisuus, ja toisessa päässä robotiikan ja digitalisaation kautta pilkotut ja kilpailutetut työt, joissa ei ole sen paremmin itsensä toteuttamisen kuin tienestinkään mahdollisuuksia."

Ammattiliitot tulevat hyväksymään kilpailukykysopimuksen pitkin hampain.
"Toivon, että sopimus saadaan maaliin, vaikka pitkin hampain ja tuskaisin mielin. Se kuitenkin antaa meille mahdollisuuden kehittää suomalaista työmarkkinajärjestelmää ja vaatia työnantajilta investointeja ja työpaikkoja, mutta takeita niistä ei ole. Silti enemmän tässä niellään lääkettä pakon edessä kuin uskoen, että Suomen talous tällä kääntyy nousuun."

Keskusjärjestöjen merkitys vähenee. EK ei jatkossa sovi keskitettyjä ratkaisuja.
"Jos näin tosiaan tapahtuu, niin totta kai se muuttaa keskusjärjestöjen roolia, muttei hävitä sitä. Liitot tarvitsevat kuitenkin yhteisen pöydän sosiaaliturvaan ja työelämän lainsäädäntöön liittyvään edunvalvontaan. EK voi vielä kääntää kelkkansa – never say never."

Lisää väitteitä Pam-lehdessä 6/2016, joka ilmestyy 13.5.

Teksti: Marja Ikkala